Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fel bedömning av nationella prov

Publicerat onsdag 20 januari 2010 kl 06.37
1 av 2
Nästan hälften av de nationella proven i engelska och svenska fick en annan bedömning. Foto: Ingvar Karmhed/Scanpix.
2 av 2
Victoria Svensson och Martin Lång. Foto: Jacob Hanberger / SR Skaraborg

Uppdaterad 17:10
Gymnasielärare rättar elevernas nationella prov felaktigt.

När 412 prov från sju kommuner i Skaraborg kontrollrättades av en expertgrupp, visade det sig att expertgruppen gjorde en annan poängbedömning i nästan hälften av både svenska- och engelskaproven.

Femton erfarna lärare från de sju kommunerna har ingått i tre olika expertgrupper som kontrollrättat de nationella proven i Svenska B, Engelska A och Matte A.

I matematikproven var skillnaderna i poängsättning små. Men i svenskaproven, i form av en uppsats, fick 45 procent av proven förändrade poäng. I engelskan, också den en uppsatsskrivning, sattes nya poäng på 52 procent av proven.

Experter satte lägre betyg
I båda ämnena fick de allra flesta elever lägre poäng. Expertgruppen skriver att det är oroande att 40 procent av proven fick för snäll bedömning.

Janne Holmqvist, som är utbildningschef i Skövde och ordförande för Kvalitetsgruppen som ligger bakom undersökningen, ser en förklaring i att lärare ofta undervisar samma elever, som går antingen teoretiska eller yrkesinriktade program.

– Man har elevgrupper som har antingen en låg prestationsnivå eller en väldigt hög. Kraven sätts lite efter vilka elevgrupper man har, vilket naturligtvis inte är acceptabelt.

Påverkar indirekt betygen  
Martin Lång och Victoria Svensson går i tvåan på Vadsbogymnasiet i Mariestad, en kommunerna som ingick i studien. De menar att felaktig poängsättning i de nationella proven kan få allvarliga följder.

– Jag tycker att det är väldigt dåligt. Och det kan ju förstöra mina betyg, säger Martin Lång.

Enligt Victoria Svensson finns det ett visst godtycke i bedömningen som görs.

– Det förekommer "favoritelever" och då funderar man ju på ifall favoriten fått bättre betyg...

Anonyma prov i framtiden
Janne Holmqvist tror att rättningssystemet snart kommer att förändras, och att fler lärare då kommer rätta för dem okända elevers prov.

– Om det här slår igenom på betygen så konkurrerar det på olika villkor och det är inte acceptabelt om vi ska ha en likvärdig skola.

Kommunerna som ingick i studien var Skövde, Skara, Tibro, Falköping, Lidköping, Mariestad och Tidaholm.

Extra lärare kontrollerar rättningen

På Ållebergsgymnasiet i Falköping låter man minst en extra lärare kontrollera de nationella proven, så att de inte rättas fel.

– Vi arbetar alltid med medbedömare till varenda uppsats, och ibland dubbla medrättare, säger Helena Warén, lärare i engelska.

Lars Moberg, lärare på Vadsbogymnasiet Mariestad, satt med i den expertgrupp som kontrollrättade engelskauppsatsen. Han tror inte elevers slutbetyg påverkas om ett delprov rättats fel, och att man låter elever klara sig, trots att de borde ha lägre betyg.

– Det betyder ju inte nödvändigtvis att betygen blir godkänt, för det är ju ett helt läsår som man producerar, säger han.

Jakob Hanberger
jakob.hanberger@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".