Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårt att veta om avtal slutits

Publicerat tisdag 26 januari 2010 kl 13.59
Torbjörn Wiechert vill bestrida faktura. Foto: Lisa Andersson/SR Skaraborg.

Torbjörn Wichert fick en faktura från bopris.net, och Pingstkyrkan i Skövde godkände ett erbjudande från telekatalogen.se. Enligt Konsumentverket kan ett avtal vara slutet, fast man inte förstått det.

I morse berättade SR Skaraborg att Torbjörn fick en faktura från bopris.net på 499 kronor, samt ett värderingbevis baserat på hans adress och kvadratmeter. En värdering han inte visste han tackat ja till.

Uppgifter kan knytas till dig
En stämning på 500 kronor kan nu bli ett fall för domstolen. Där riskerar Torbjörn att förlora.

– Så fort man lämnar ifrån sig uppgifter om sig själv, sin fastighet, adress, personnummer eller liknande har man lämnat något som går att knyta upp till sig själv. Då finns det en risk att företaget skickar en faktura, förklarar Gunnar Wickström, jurist på Konsumentverket.

– Trycker man sedan på acceptera, godkänn eller beställ så kan man bli bunden till en tjänst, även om det är svårt att läsa sig till villkoren.

Riskerar förlora i rätten
Gunnar Wickström har svårt att ge Torbjörn ett exakt råd. Företagen varierar sina sätt att locka kunder, och avtalens utformning kan variera.

– Det är svårt att kategoriskt säga vad folk ska göra med liknande krav. Finns det allvarliga brister i olika avseenden - att det finns ett ogrundat krav - då har han goda utsikter att nå framgång.

– Men om domstolen bedömer att information har lämnats och avtalet slutits och det är korrekt på alla vis, då riskerar han att förlora, säger Gunnar Wickström, jurist på Konsumenverket.

Tomas Ek
tomas.ek@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".