Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stora summor läggs på gymnasiereklam

Publicerat onsdag 27 januari 2010 kl 15.57

På fredag ska niondeklassarnas gymnasieval vara gjort. Gymnasieskolorna har rustat rejält för att locka till sig de nya eleverna.

De La Gardie gymnasiet i Lidköping lägger absolut mest pengar på marknadsföring - drygt 750 000 kronor, vilket är mer än dubbelt så mycket som de skolor som lagt näst mest på att profilera sig. De La Gardiegymnasiet marknadsför sig bland annat med hjälp av en reklamfilm.

De flesta av de niondeklassare som Sveriges Radio Skaraborg har pratat med tycker att det är bra att skolorna marknadsför sig. Vissa av eleverna har valt gymnasieskola och program efter att ha tagit del av någon form av reklam.

Alexander Ross på Djäkneskolan i Skara menar att reklamen från skolorna kan ha en avgörande effekt. 

– De vinner nog en del på det, för de elever som är osäkra tar ju åt sig av reklamen. Reklam fungerar ju så.

Niondeklassarna Julia Mohlin och Mergime Sagonjeva på Djäkneskolan i Skara har inte märkt av den kostsamma marknadsföringen. 

– Nej men man får väldigt mycket tidningar och reklam och så.

Jens Prytz
jens.prytz@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".