Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
SKOLAN

Elever stressade av pressat schema

Uppdaterat onsdag 29 september 2010 kl 11.20
Publicerat onsdag 29 september 2010 kl 07.46
1 av 2
Adam Thelander och Maja Nilsson på Vasaskolan i Skövde. Foto: Jakob Hanberger SR Skaraborg
2 av 2
Vasaskolans rektor Marcus Björk vill se längre skoldagar. Foto: Jacob Hanberger/SR Skaraborg

Elever och lärare i årskurs 6-9 i Skövde har fått tuffare skoldagar. De tvingas stressa mellan lektionerna när rasterna kortats i ett nytt komprimerat schema. SR Skaraborg besökte Vasaskolan.

Tiden mellan lektionerna räcker helt enkelt inte till för varken elever eller lärare, berättar specialpedagog Ethel Björk på Vasaskolan.

– Det är stora ytor på Vasaskolan att förflytta sig på. Man ska byta material i sitt skåp, och sedan kanske både byta våning och korridor. Lärarna har det också stressigt, med fem minuter mellan varje lektionspass. Man får ta med sig material till nästan halva dagen.

Schemat justeras efter skolbussen
Från och med den här höstterminen har Skövdes högstadieelever rätt att välja skola. Det innebär att skolskjutsarna måste koordineras över ett större område.

Eftersom eleverna ska lämnas och hämtas i tid måste skolan helt enkelt anpassa sig.

På Vasaskolan har skoldagen i sin helhet blivit 20 minuter kortare, men lektiontimmarna är oförändrade. I praktiken innebär det att det bara är fem minuters rast mellan många av lektionerna.

– 20 minuter är mycket i skolan tid, menar Ethel Björk.

Lektionerna försenas
Tidspressen i schemat gör att lektionerna inte alltid kan börja på rätt klockslag, säger hon.

– Ärligt talat, nej. Det blir ett par minuter man får plocka på varje lektion.

På Vasaskolan, som är en 6-9-skola, är det årskurs 6 som drabbas hårdast. De yngsta eleverna är inte vana vid att byta lektionssal och lärare.

Eleven Adam Thelander tror att läraren trots allt har överseende om någon elev kommer lite sent.

– Man hinner bara ta ut sina saker som man ska ha, sedan måste man gå direkt till lektionen. Är man hungrig hinner man inte köpa något.

Eleverna pressade av schemat
Maja Nilsson, som går i nionde klass, berättar om liknande upplevelser på skolan.

– Man får ju skynda sig jättemycket från en lektion till en annan. Vi får se till att läraren inte släpper oss för sent från lektionen, för då blir det kaos av alltihop.

Enligt Ethel Björk är konsekvensen av stressen tydlig.

– Vi får mycket, mycket trötta elever på eftermiddagarna och många trötta lärare också.

Skövde kommuns skolchef Anna Sundstöm menar att det är upp till rektor och schemaläggare att skapa skoldagar som passar alla.

– Det där med att eleverna måste ha tid mellan lektionerna för att få en paus, det måste finnas med. Det är schemaläggarna, tillsammans med rektorn och personalen som ska se till att förbättre det tär det inte fungerar bra, säger Anna Sundström.

Alla skolor måste anpassa sig
Enligt skolchefen måste alla skolor anpassa sig efter så kallade ramtider. Ska skolskjutsar koordineras så att det passar alla, får man spara in på övrig skolverksamhet.

Vasaskolans rektor Marcus Björk har genomfört schemaändringar ett par veckor in på terminen tillsammans med lärare. Men han tycker att skolskjutsarna ska anpassa sig efter skolan, inte tvärtom.

– Tyvärr så känns det som att vi blir styrda av busstiderna, och att det ligger utanför mitt ansvarsområde, det jag kan göra något åt, säger Marcus Björk.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".