Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
GÖTENE

Skola kritiseras för elev-miss

Publicerat fredag 29 oktober 2010 kl 16.39
Utan stöd började eleven att skolka. Foto: Leif R Jansson/Scanpix

Fornängsskolan i Götene kritiseras av Skolinspektionen, efter att en elev som behövde extra hjälp ignorerades under två år. Nu måste skolan redogöra för Skolinspektionen hur skolan kunde missa att ge eleven stöd.

Innan eleven började sjunde klass fick Fornängsskolan information av elevens tidigare skola om hur stort behovet av extrahjälp var. Föräldrarna ville också ha ett möte med lärarna, men ingenting hände.

Började skolka från skolan
Eleven började på grund av sina koncentrationssvårigheter att skolka från undervisningen, och först inför årskurs åtta hölls ett möte mellan föräldrarna och skolans rektor.

Strax innan de första betygen skulle sättas framkom att eleven fortfarande skolkade från skolan.

Inte förrän föräldrarna anmälde Fornängsskolan tilll Skolinspektionen i våras gjordes ansträngningar för att förbättra elevens situation och en speciallärare sattes in - men bara i tre veckor.

Enligt elevens mor har fortfarande inga förbättringar skett.

Skolan måste redovisa insatser
Nu har skolan tre månader på sig att utreda situationen och lämna över resultatet till Skolinspektionen för bedömning.

Sveriges Radio Skaraborg har sökt rektorn på Fornängsskolan för en kommentar, utan att lyckas.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".