Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Regionvalet

Småpartierna satsar mest

Publicerat fredag 6 maj 2011 kl 05.56
"Vi behövde de här pengarna till valet 2014"
(1:33 min)
För Helén Jennesjö spelar marknadsföringen ingen roll, hon röstar på samma som sist. Foto: Madelene Engstrand/P4 Skaraborg.

Sverigedemokraterna och Sjukvårdspartiet är de enda partier som satsar minst lika mycket pengar på marknadsföring inför omvalet som inför förra valet.

Det visar en rundringning som P4 Skaraborg gjort. Som mindre parti är marknadsföringen viktigare, tycker Billy Bertilsson, regionråd för Sjukvårdspartiet i Västra Götaland.

– De stora partierna har mobiliserat sina gräsrötter men vi har inte den möjligheten, så det är vår enda chans att marknadsföra oss.

Strategisk tanke

2,1 miljoner kronor. Det är summan som Sjukvårdspartiet lägger på att synas inför omvalet. Alla partier uppger att det varit problematiskt att skrapa i hop tillräckligt med pengar till marknadsföring så snart efter förra valet. Men Sjukvårdspartiet har fått använda de pengar som egentligen var avsatta för valet 2014.

– Vi räknade ut vid förra valet att vi behövde de här pengarna till valet 2014 men vi fick använda tidigare. Det var en strategisk tanke.

En strategisk tanke som Bengt Johansson, professor vid Göteborgs Universitet som forskat om politisk reklam, känner igen bland de mindre etablerade partierna.

– Om de andra större partierna inte jobbar lika hårt så blir utväxlingen större när man som ett mindre parti satsar extra.

Tror du att småpartiernas relativt stora budgetar kommer synas i resultatet?

– Det beror på hur väljarna resonerar. Lågt valdeltagande brukar gynna småpartierna och då kan man vinna på att man lyckas mobilisera bättre.

Röstar samma

Förtidsröstande Helén Jennesjö har inte påverkats av reklamen.

– Det är väl främst en påminnelse om att det är val. Denna gången har jag inte brytt mig så mycket eftersom jag röstar på samma som jag gjorde i höstas, säger Helén Jennesjö.

Så mycket satsar partierna

  • Vänsterpartiet: Satsat 350 000 kronor i regionen, 100 000 kronor i Skaraborg. Har betydligt mindre resurser nu än förra valet.
  • Socialdemokraterna: 3,5 miljoner i regionen, 100 000 kronor i Skaraborg + de centrala satsningarna. Något mindre till detta valet.
  • Miljöpartiet: 2 miljoner i regionen, ca 250 000 i Skaraborg. Svårt att säga om det rä mer eller mindre.
  • Centerpartiet: Valbudgeten är 4 miljoner i regionen, det mesta av det går till marknadsföring, 100 000 kronor i Skaraborg. Sammantaget en mycket mindre budget nu.
  • Folkpartiet: 1,3 miljoner i regionen, ca 250 000 i Skaraborg. I runda slängar 10 procent mot förra valet.
  • Kristdemokraterna: 900 000 i regionen, ca 175 000 kronor i Skaraborg. Mycket mindre till detta valet.
  • Moderaterna: 2 miljoner i regionen, 250 000 kronor i Skaraborg. Betydligt mindre detta valet.
  • Sverigedemokraterna: 1,7 miljoner kronor, har endast central budget för marknadsföring. I stort sett samma som förra valet.
  • Sjukvårdspartiet: 2,1 miljoner kronor i regionen, har endast central budget för marknadsföring. Samma summa som förra valet.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".