Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
telefonförsäljare vittnar

"Inspelningar måste ha manipulerats"

Uppdaterat tisdag 10 maj 2011 kl 15.57
Publicerat tisdag 10 maj 2011 kl 06.42
"Branschen är full av lycksökare"
(1:44 min)
Foto: Scanpix

En före detta telefonförsäljare berättar om tveksamma försäljningsmetoder och hur kundens nej, blir ett ja.

Karin, som egentligen heter något annat, vittnar om ett cyniskt säljande där kundens nej förvandlades till ja.

- Jag har hört samtal där kunder börjat tveka under inspelningen, några veckor senare har de fått bekräftat att ordern gått igenom.

– Någonstans på vägen måste inspelningar ha manipulerats, säger hon.

- Jag vet att det gick att lägga fram och tillbaka i de här ljudfilerna. Det klipptes och klistrades nog en hel del i företaget.

"Klipptes och klistrades"
Vid försäljning av abonnemang skulle kunden ingå ett muntligt avtal som spelades in. Tre gånger skulle kunden säga ja för att ordern skulle gå igenom. Men Karin menar alltså att Comtelo förvanskade vissa inspelningar i efterhand.

- Grunden var alltid att få till ett avtal, få kunden att behålla skräpet. Man försökte knyta upp kunden oavsett vad han egentligen ville.

Det var under sommaren 2009, mitt i lågkunjunturen, som 40 personer nyanställdes på Comtelo AB i Skövde. Men Comtelo fick en kort historia. De hann byta namn till New Providerphone Sverige AB innan de gick i konkurs sommaren 2010.

Fick inte ut lön
Konkursen slog hårt mot de anställda. Karin med flera hade svårt att få ut sina löner. Hon väljer nu att berätta om försäljningsmetoderna men säger att hon inte gör det för att hämnas sin arbetsgivare.

Snarare vill hon varna ungdomar från branschen.

- Branschen är full av lycksökare. Så länge det fortsätter kommer folk bli lurade.

"Har aldrig hört något liknande"
P4 Skaraborgs uppgifter får call center-branschen att reagera.

- Jag har aldrig hört talas om något liknande, säger Tina Wahlroth, vd för Sveriges Callcenterförening.

Hon menar att oseriösa företagare förstör ryktet för de som sköter sig.

- I vår organisation har vi stränga etiska regler som medlemmarna ska följa, påpekar hon.

Hon anser att den som drabbats av oseriösa "fulsäljare" ska använda alla medel för att häva köpet.

- Privatpersoner har rätt att ångra ett köp, men det gäller att agera i tid.

Bill Norlander, som var bolagets VD, säger sig inte känna till att ljudfiler har manipulerats.

– Jag har aldrig någonsin fått något klagomål, eller någon som helst indikation på att det skulle spelats in, klippt och klistrats, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".