Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kampanj

Fler Tibrobor lämnar kontanterna

Publicerat tisdag 18 oktober 2011 kl 05.50
"Lite kontanter har jag"
(1:36 min)
Sedlar blir ovanligare i Tibrobutiker. Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix

I Tibro fortsätter användningen av betalkort att öka. Något som ortens kommun tror beror på deras kampanj "tryggare Tibro" som man genomförde i slutet av förra året.

I Tibro har P-O Dalin precis tagit ut pengar från en bankomat. Han har inte börjat använda betalkost till hundra procent, men nästan.

– Jag har börjat använda kort mera sedan kampanjen och köper det mesta med det. Lite kontanter har alltid utifall att. Det har blivit en vana att använda kort, säger P-O Dalin.

Rånare
I kampanjen mot ett säkrare samhälle ville kommunen uppmuntra människor att börja använda sina betalkort istället för fysiska pengar. Något som förhoppningsvis får rånaren att stanna hemma. Magnus Thomson är Marknadsutvecklare inom Tibro kommun.

– Effekterna av kampanjen ser vi fortfarande. När man pratar med bankerna så ser de en fortsatt ökad användning av kort och det var det som var syftet - att få bort det onödiga kontanthanteringen. Man har mätt och sett att uttagen från bankomaterna har minskat sedan kampanjen, menar Magnus Thomson.

Synskadade
Men det finns de som tror att inte alla uppskattar utvecklingen lika mycket menar Sebask Olic som precis att lämnat bankomaten.

– Jag tycker kampanjen var bra, men kanske inte för de gamla. De ser ju oftast inte så bra och det kan vara krångligt att skiva in koden. Därför är det enklare för dem att ta ut sina pengar i en bankomat, förklarar Sebask Olic.

Vi gick vidare över gatan och in ett par affärer för och se hur de har upplevt det hela. Cecilia jobbar på en klädbutik.

– Jag tycker att alla handlar lika mycket med kort innan, som under och efter kampanjen. Det är ingen större skillnad, förklarar Cecila.

Butik
I en annan butik står Cecilia Frydén, men hon har en helt annan uppfattning.

– Det var fler som använde kort och det var många som började använda det för första gången. Visst var folk mer ivriga att betala med kort under tiden som kampanjen varade. De hade under så pass lång tid fått in en vana, säger Cecilia Frydén.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".