Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Cittaslow

Köpte mjukissnigel för 17 500

Uppdaterat onsdag 2 november 2011 kl 16.04
Publicerat onsdag 2 november 2011 kl 06.34
"Kostnaden finns ju ändå"
(1:46 min)
1 av 2
Snigeldräkten har kostat 17 500 kronor. Foto: Anna Nyberg/P4 Skaraborg Sveriges Radio
2 av 2
Ulf Eriksson på Dagnys i Falköping med ett diplom från Cittaslow. Foto: Sten Lillieström/P4 Skaraborg.

Projektet Cittaslow som bland annat ska stärka den lokala mattraditionen i Falköping är dyrare än vad kommunen säger. Enligt kommunalrådet Ulf Eriksson är kostnaden 10 000 kronor om året, men P4 Skaraborgs granskning visar på mer än tjugodubbla summan.

Enligt kommunalrådet Ulf Eriksson är kostnaden kring tiotusen om året för medlemsavgiften.

– Jag tror vi betalar någonstans runt 1 100 euro om året. Vi har inga extra kommunala medel för att göra detta, utan det ingår i all annan verksamhet. Den kostnaden finns ju inte, för den finns ju ändå så att säga.

Ulf Eriksson undviker därmed att räkna in bland annat resor utomlands, vimplar och klistermärken, och event för det tiodubbla.
På Falköpings hemsida står det att kostnaden varit kring 25 000 om året för medlemsavgiften, plus en del investeringar under 2008. Det stämmer inte heller.

Köpte mjukisdräkt
I år kostade en mjukisdräkt i form av en snigel 17 500 för ett framträdande under Cittaslowdagen, och det eventbolag som anordnade dagen kostade 130 000 i år och 150 000 i fjol. Förutom det finns en rad ytterligare utgifter, också utanför budgeten för Cittaslow.

Den gemensamma faktorn är att pengarna satsas på ett internationellt samarbete som går ut på att främja det lokala.

Enligt Ulf Eriksson är Falköpingsborna och näringslivet med på tåget.

– Man har kanske varit mer frågande och negativ, men nu upplever jag att fler ser nyttan av det.

Sitta å slöa?
Men de Falköpingsbor P4 Skaraborg pratar med ger inte samma bild.
– Jag har ingen aning om vad det går ut på, säger Jan Törnqvist.

– Det är många som undrar vad det är. De har nog inte nått ut med sitt budskap, säger brevbäraren som cyklar förbi.

På en restaurang i staden blir svaren desamma.
– Jag vet faktiskt inte, säger en man. Citta slow - sitta å slöa?

Sedan 2003

Redan 2003 påbörjades ett arbete med varumärket Falköpings kommun. På vägen hittades rörelsen "Cittaslow" - "långsam stad", som är ett internationellt samarbete med ursprung i Italien, och som går ut på att främja det lokala. Den totala kostnaden sedan 2008 är enligt bokföringen kring en miljon, men utgifterna för verksamheten belastar också andra förvaltningar och kan vara högre. Falköping är fortfarande ensamma i Sverige med att vara medlemmar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".