Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ulf Eriksson självkritisk men försvarar satsningen

Publicerat torsdag 3 november 2011 kl 16.00
Ulf Eriksson: ”Vi kunde ha gjort mer för att förankra idéerna”
(11 min)

Cittaslow kunde ha skötts bättre av Falköpings kommun. Det erkänner centerpartistiska kommunalrådet Ulf Eriksson efter P4 Skaraborgs granskning. Moderaternas oppositionsråd Håkan Arnesson tycker att det är hög tid för kommunen att dra sig ur.

Diplomerade restauranger som säger sig servera lokal mat trots att få närproducerade råvaror går att uppbringa.

Lokala matproducenter som inte får sälja sina varor till bygdens affärer och matställen.

Falköpingsbor som säger sig inte ha en aning om vad Cittaslow går ut på.

Oklara uppgifter om vad Cittaslow egentligen kostar för Falköping.

Det är vad P4 Skaraborg har berättat i sin granskning av Cittaslow. Kommunalrådet Ulf Eriksson är också självkritisk när han ser hur kommunen har hanterat projektet.

– Vi kunde ha hanterat det här bättre. Vi borde ha förankrat förslag och idéer mer från början.

Diplom kan tas tillbaka
Kritik har riktats mot diplomeringen av restauranger som därmed lovar att servera lokal mat - trots att det finns få lokala råvaror. Ulf Eriksson har  viss förståelse för kritiken och menar att organisationen för lokal upphandling kan bli bättre.

– Men  anvaret ligger hos restaurangerna att följa kriterierna. Diplomen gäller i två år, och sedan tas diplomeringen upp igen för ny pröving, säger han också.

Låt näringen ta över
Moderaterna var emot att Falköpings kommun skulle ingå i Cittaslow-nätverket. Nu säger moderata oppositionsrådet Håkan Arnesson att det inte är något fel på konceptet i sig.

– Men det är dags för kommunen att dra sig ur. Det här ska drivas underifrån. Låt näringen ta över, menar han.

Håkan Arnesson tycker att Falbygdens Mat och kultur kan ta hand om arbetet, eftersom de får 400 000 kronor om året av kommunen.

– Sedan har vi för stor tilltro till varumärken. Det ger inte den effekt vi tror. Det är också svårt att förstå varför vi vill gå i snigelfart när vi har både bredband som fungerar med blixtens hastighet och snabbtåg.

Det betalar sig
Ulf Eriksson försvarar både kommunens inblandning och varumärket Cittaslow:

– Det är kommunens uppgift att marknadsföra orten och bygden, det är  inget ansvar vi kan  lägga över på enskilda företagare.

– Vi har 200 000 kronor i kostnader för Cittaslow på ett år, och det betalar sig om bara fem personer flyttar hit. Och Falköping har haft en positiv befolkningsutveckling de senaste åren.

Och om snigeln, som enligt experterna egentligen är en snäcka, säger Ulf Eriksson:

– Det finns ingen motsats i det. Vi vill inte stoppa ny teknik utan skapa ett samhälle i hållbar riktning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".