Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
HJO

Susanne lurades av blufföretag

Uppdaterat lördag 12 november 2011 kl 09.46
Publicerat lördag 12 november 2011 kl 07.46
”De blev hotfulla och aggressiva”
(1:51 min)
Foto: Scanpix

Susanne Karlsson från Hjo krävs på nästan 10 000 kronor av ett misstänkt blufföretag för en tjänst som hon aldrig beställt. Hon har polisanmält företaget men riskerar ändå att få betala.

Susanne Karlsson driver ett företag som säljer ljus och heminredning. En dag fick hon ett telefonsamtal från ett företag som kallade sig hittaföretagen.com. De hävdade att Karlsson hade anmält sig till en gratistjänst som gjorde att hon fanns i ett sökregister på nätet där potentiella kunder kunde hitta henne.

Men nu hade den kostnadsfria tjänsten övergått i ett betalabonnemang som kostade 12 000 kronor. Efter diskussioner sänktes kraven med flera tusen men efterhand blev tonen i samtalet obehaglig.

– När jag bestred blev de hotfulla och aggressiva. Tyvärr lyckades de knäcka ner mig så jag godtog att de fick dra ner abonnemangstiden och skicka en faktura.

Vill inte svara i telefon
Susanne Karlsson fortsatte att bestrida betalkraven från hittaföretagen.com som i sin tur lämnat inbetalningskraven vidare till ett inkassoföretag som också finns på olika varningslistor för blufföretag. Den här historien har tagit Susanne mycket hårt.

– Jag har ont i magen, och vågar knappt svara i telefonen. Jag vet inte när de ska ringa nästa gång eller om någon annan ringer för att lura mig.

Flera samtal i höst
Bestrid, bestrid, bestrid. Det är konsumentvägledarens råd till företagare som blivit lurade in i avtal som de aldrig har gått med på. Under hösten har antalet samtal ökat markant från småföretagare som haft problem med blufföretag. Hittaföretagen.com är ett namn som ofta dyker upp.

– Om man misslyckas med att bestida så kan man hävda att avtalet är ogiltigt, eftersom det har tillkommit på felaktiga grunder, och alltså är en form av bedrägeri, säger Annika Wilow Sundh som är konsumentvägledare i Falköping.

Bedrägeriverksamhet
Konsumentvägledarna har inte till uppgift att hjälpa företagare. Det finns särskilda branschorganisationer som stöttar där, men det verkar som om blufföretagen riktar in sig mot småföretagare som står utanför dessa organisationer och därmed saknar det skyddsnätet.

– Och om det är så, så är ju det också ett uttryck för att det handlar om bedrägeriverksamhet.

Ingen lön
I och med att Susanne Karlsson pressades till att tacka ja riskerar hon nu att ändå få betala fakturorna på sammanlagt nästan 10 000 kronor.

– Jag kan inte ta ut någon lön utan får leva på vatten en månad. 10 000 förutom andra omkostnader, det är för mycket att betala för mig.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".