Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kollektivtrafik

Var sjunde buss en brandfara

Publicerat måndag 30 juli 2012 kl 11.26
Foto: Carina Holmberg / P4 Göteborg Sveriges Radio.

Var sjunde buss blir underkänd av bilprovningen för att det fanns brister i brandsäkerheten. Vanligast är bränder i motorrummens numera slutna utrymmen.

– Det ska vara säkert att åka buss och det är det också. Men när det kommer sådana här siffror så är det absolut inte bra för kollektivtrafiken, säger Mikael Olsson, trafikchef på Västtrafik.

Vad gör ni åt saken då?
--  Ja, det jobbas ju kontinuerligt i branschen med att det inte ska finnas något oljespill i motorerna och att motorerna blir tätare. Statens Provningsanstalt tittar på material i fordon och att de ska vara mindre brandfarliga.

Faran ligger i motorrummen
Bussbränderna i Sverige har fördubblats. Varje år brinner det i mer än var hundrade buss. En orsak är att motorrummen blivit allt mer slutna för att få ner ljudnivån i bussarna. Och nu är det i motorrummet de flesta bränder uppstår. En del av landets bussar är utrustade med ett automatiskt släcksystem och det är ett krav när Västtrafik upphandlar cirka 1700 bussar.

– Det är ett krav med automatiska släcksystem i fordonen. Vi skriver också att detta är en stor risk, därför måste man ta hänsyn till hur man arbetar med brandsäkerheten, säger säger Mikael Olsson, trafikchef på Västtrafik.

Linn Ohlsson / P4 Göteborg
linn.ohlsson@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".