Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Internet

Margaret Thatcher dödförklarades av misstag

Publicerat onsdag 15 augusti 2012 kl 10.07
Ansvarig utgivare: "Källan visade sig vara helt fel"
(5:03 min)
1 av 3
Nyheten om att Margret Thatcher skulle ha avlidit visade sig vara ett falskt twitterrykte som spred sig lite väl snabbt. Bild: skärmdump / twitter.com
2 av 3
@OfficialSkyNews twittrade ut nyheten om Thatchers död, problemet är bara att kontot inte alls har något med den brittiska mediejätten Sky News att göra. Bild: skärmdump / twitter.com
3 av 3
Margaret Thatcher må vara gammal och långt från sina glansdagar i politiken, men hon är inte död. Foto: Scanpix.

Hon förklarades död på skövdenyheter.se i går. Men den brittiska ex-premiärministern Margaret Thatcher var inte alls död visade det sig, nyheten kom från ett fejkat twitterkonto.

Kontot @OfficialSkyNews hade under tisdagskvällen cirka 30 000 följare men bara nio publicerade meddelanden, så kallade tweets, på det sociala nätverket twitter.

När @OfficialSkyNews gick ut med den braskande nyheten att den före detta brittiska premiärministern, Margaret Thatcher, avlidit 86 år gammal gick snacket på högvarv om The Iron Lady. Skövde Nyheter valde att publicera nyheten på sin webbsida men tog senare under kvällen bort publiceringen och ursäktade sig via twitter.

"SN beklagar misstaget med den förhastade nyheten om Margaret Thatchers påstådda bortgång."

Under onsdagsförmiddagen var "Thatcher" fortfarande ett av de mest använda orden på det sociala nätverket twitter.com

– Det är bara att konstatera att det blev fel och vi får be om ursäkt, säger Ronny Karlsson, Skövde Nyheters ansvarige utgivare.

Snabba nyheter på sociala medier
I en intervju med P4 Skaraborg reflekterar Ronny Karlsson över vad som faktiskt hänt. Han menar att medierna lever och verkar i en helt annan värld i dag jämför med för några år sedan.

– Backar man några år så slogs man då om att vara först på morgonen i papperstidningen. Nu handlar det kanske om timmar och minuter när man ska vara före konkurrenter, säger Ronny Karlsson.

Han hävdar ändå att det inte ska behöva brista i källkritiken bara för att man anväder sig av sociala medier i jakten på nyhetsuppslag.

– Det är inte helt lätt att sålla alltid, det var enklare förr när det var färre kanaler till nyheterna, säger Ronny Karlsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".