Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Nytt förslag från Trafikverket:

600 nya fartkameror

Uppdaterat måndag 27 augusti 2012 kl 15.24
Publicerat måndag 27 augusti 2012 kl 10.09
"Jag sitter och irriterar mig på dem"
(5:25 min)
Foto: Vägverket.

Minst 600 nya fartkameror de närmaste åren och sänkt hastighetsgräns på fler vägar. Så vill Trafikverket få oss att lätta på gaspedalen.

För sex år sedan gjordes en storsatsning på fartkameror och bötesbeloppen höjdes. Det resulterade i att hastigheten sänktes och dödsolyckorna minskade. Men nu har ett trendbrott skett. Siffror från sommaren visar att vi ökar farten igen, skriver Svenska Dagbladet.

Detta oroar Trafikverket som nu öppnar för nya fartkameror. Mellan 600 och 1000 stycken, men än så länge är inget beslut fattat.

Hastigheten sänks på tusentals mil till 80 km/h runt om i landet och det är sannolikt på dessa landsvägar man kommer placera ut de nya kamerorna. Anledningen är enkel. Man har sett att sträckor med hastighetskameror blir mindre olycksdrabbade vilket leder till färre olyckor med dödlig utgång. Det berättar Kennet Svensson, som arbetar med trafiksäkerhetsfrågor på Trafikverket, Region väst. Han tror att det finns behov av fler kameror också i Skaraborg.

- Efter de kriterier vi har så finns det många vägar som kan bli aktuella.

Delade meningar
Bland trafikanter i Skarborg går meningarna går i sär när det handlar om fartkameror. Vi träffar Lennart Rosensson, från Uppsala, vid Rattugglands rastplats utanför Mariestad.

– Jag tycker inte om det. De irriterar mig. Det är så många olika hastighetsbegränsnignar att hålla reda på och så plötsligt dyker en kamera upp. Det var bättre förr.

Men Lars Johansson på samma rastplats  har en annan syn på saken.

– Trafiksäkerhet är viktigt och det är mycket hets i trafiken, så jag tycker det vore bra med fler.

Motormännen skaraborg håller med om att kameror är bra, men påpekar samtidigt att det finns ett behov av mer långsiktiga infrastruktursatsningar, som kanske är mer nödvändiga än fler fartkameror. Upprustning av vägar, säkrare vägar med mitträcken exempelvis. Kennet Svensson menar att det ena inte utesluter det andra.

– Fartkameror är en kortsiktig lösning som är extremt kostnadseffekti. Vi vet att det räddar liv.

Kan man ha hur många fartkameror som helst?

– Vi vet faktiskt inte när det uppstår en mättnad. Det vi däremot vet genom enkätundersöknignar är att det finns en stor acceptans för fartkameror.

P4 Skaraborg/TT
nyheterna.skaraborg@sverigesradio.se

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".