Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Götene/London

Nu vänder lyckan för Götenehus - Prins Charles är ny kund

Publicerat söndag 2 juni 2013 kl 21.30
Götenehus om krisen: "Då sätter sig våra kunder ner och väntar"
(1:50 min)
1 av 2
Prins Charles i samtal med Götenehus vd Claes Hansson. Foto: Götenehus.
2 av 2
Prins Charles hus på Ideal Home Show 2013. Huset är tllverkat i Götene och byggdespå plats av Götenehus personal på fem dagar. Foto: Götenehus.

Två år i rad har Götenehus som enda utlänska hustillverkare blivit inbjuden till den engelska jättemässan Ideal Home Show. Efter det har företagets lansering i Storbritannien börjat ta fart. En av kunderna är prins Charles.

2012 var första året som Götenehus deltog. I den jättelika mässhällaen på Earls Court monterade de upp och inredde ett av sina hus på mindre än en vecka. De blev ganska förvånade själva, men det var ingenting mot vad britterna blev. Ryktet om det snabba byggandet nådde till och med fram till prins Charles.

I år blev Götenehus åter inbjudet att ställa ut ett av två hus på mässan. Det andra skulle prins Charles stå för. Och när det huset skulle tillverkas hade han inte glömt det som imponerade på honom:   

 – Prins Charles såg ju hur fort vi byggde förra året. När arkitekttävlingen i England och när den tävlingen var avgjord så frågade prinsens stiftelse om vi kunde tillverka det huset. Vi sa ja. 

– Och sedan byggde ni upp det huset på mässan? 

– Ja, vi byggde det precis samtidigt som vi byggde vårt hus. Vi hade två gäng som byggde upp det på fem dagar. Då hade vi rest huset och fått taket på. Dessutom hade målaren kommit in och börjat måla, berättar Steve Sutton, entreprenadchef på Götenehus.

Mycket intresserad 
Prinsen driver Prince´s Foundation sedan många år. Stiftelsen arbetar för hållbara, genomtänka hem och samhällen. Han är mycket intresserad av arkitektur och hans och stiftelsens intresse gick inte att ta miste på under tillverkningsprocessen. 

– Vi fick säga nej till slut. Det gick inte att göra alla ändringar som föreslogs i slutskedet, säger Steve Sutton och ler.

– Det blev tvunget att ha ett deadline och vi satte den en vecka tidigare än vad som egentligen hade behövts, så engagerade var de, fortsätter marknadsdirektören Tor Fjaestad. 

Som i Ullared
Sammanlagt har 300 000 besökare varit inne i hustillverkarens båda hus under mässorna.

– Under långa stunder hade vi 35-40 minuters kö för att komma in och titta i huset. Det var enormt att se att det sådant intresse för huset som helt bygger på skandinavisk design: modernt med mycket fönster, volym och luft. 

– Vad tyckte folk då? 

– Just eftersom intresset för skandinavisk design är så stort så var det många som tyckte om det rena, fina och öppna. Men det fanns också folk som kom och sa att de inte alls gillade det, berättar Tor Fjaestad. 

Husbyggandet har i flera år varit mycket lågt i Storbritannien, efter att ha rasat i kölvattnet av finanskrisen. Nu har flera åtgärder vidtagits för att få fart på byggnationen igen. Vart Götenehus Englandssatsning tar vägen är för tidigt at säga. Oavsett beskriver Tor Fjaestad som den utvecklande för företaget:                                  

– Målet är ju såklart att sälja hus, men vi tycker att det är kul att vara med i processen när England förändras med mer och mer driv mot hållbarhet i byggnation, trä och skandinavisk design.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".