Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Högskolan

Skövdevinst på Swedish Game Awards

Uppdaterat torsdag 20 juni 2013 kl 10.34
Publicerat torsdag 20 juni 2013 kl 09.37
Viktor Blomqvist: Nu måste vi få ut spelet så folk kan spela det
(1:50 min)
Så här ser spelet Grief ut. Foto: Högskolan i Skövde

Dataspelet Grief, som skapats på Högskolan i Skövde, fick pris på Swedish Game Awards igår kväll - en gala för Sveriges alla dataspelsstudenter.

– Det känns otroligt, obeskrivbart bra, berättar Viktor Blomkvist som är leadgrafiker för spelet när P4 Skaraborg når honom på telefon.

Spelaren får följa med ett barn i grön regnkappa på en känsloladdad resa genom olika stadier av sorg efter faderns död. Priset fick spelmakarna i den nya kategorin Best scenario - allt för sin story och stämning.

Inte riktigt lika bra gick det för det andra Skövdepspelet, Magnetic, som blev utan pris i kategorin Best innovation.

– Det var jätteroligt ändå. Man fick snacka med många andra utvecklare. Det var en chans att nätverka, säger spelmakaren Daniel Ström till P4 Skaraborg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".