Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
SKÖVDE

Vårdköer har minskat rejält på Skaraborgs sjukhus

Publicerat tisdag 2 juli 2013 kl 15.11
Plantin: "Ett absolut måste att involvera medarbetarna"
(4:29 min)
Kirurgen Anders Plantin är en av initiativtagarna till förbättringsprojektet. Foto: Rebecca Sutton P4 Skaraborg

Kirurgkliniken på Skaraborgs sjukhus i Skövde har på ett par år minskat sina vårdköer från 120 dagar till bara 30 dagar. Allt tack vare ett projekt som bygger på planeringstekniker från industrin. Nyckeln till framgången är enligt initiativtagaren och kirurgen Anders Plantin, att det är medarbetarna själva som planerat åtgärderna, och inte cheferna.

– Jag tror väldigt mycket på att de som jobbar i verksamheten är de som vet vilka problem man har, och också hur man ska lösa problemen. Det handlar om "bottom up-syn", istället för att styra från politikerhåll eller ledningshåll, säger Anders Plantin. 

Plantin har jobbat som kirurg i 20 år, men under de senaste åren har han också arbetat med utbildning på Skaraborgs sjukhus, vilket ledde till att han gick en kurs på Chalmers; kvalitetsdriven verksamhetsutveckling. Det var början på projektet som nu hyllas som en succé.

Dåligt planerat
Plantins erfarenhet är att tidigare förbättringsåtgärder på sjukhuset, till exempel så kallade kökortningspengar för att minska vårdköerna, har varit kortsiktiga och ohållbara. Det blir bättre till en början, men efter några månader är de tillbaka där de började igen.

– Jag har ofta under min karriär upplevt frustration över att det varit dåligt planerat i det längre perspektivet.

Därför nappade han direkt när han blev tillfrågad att vara med och leda det nya förbättringsprojektet som sjösattes våren 2010. Med inspiration från industrins produktionsplanering har projektet fokuserat på långsiktiga förbättringar. Och direktiven har inte kommit uppifrån, från ledning och chefer, utan från medarbetarna själva.

– Utgångspunkten var att involvera medarbetarna och fråga dem vilka problem vi hade på kliniken.

De startade ett antal förbättringsgrupper, med representanter från alla yrkesgrupper; sjuksköterskor, sekreterare, undersköterskor och läkare.

– Det var viktigt att ha med alla för att få en helheltsbild. Sedan fick de identifiera problemen och komma med lösningsförslag, säger Plantin och fortsätter:

– Jag tror att det är ett absolut måste att involvera medarbetarna. Det handlar om att lita på att de vill göra saker och ting bättre.

Större förståelse
Enligt Plantin har projektet lett till att de olika yrkesgrupperna har fått större förståelse för varandra eftersom de jobbat tillsammans med förbättringsåtgärderna, som främst bestått av att bättre planera och matcha ykesgruppernas scheman. En mer jämn bemanning har nu bland annat lett till att kirurgens kötid minskat från 120 dagar till bara 30 dagar.

Projektet kommer att tas upp som ett gott exempel när Chalmers centrum för vårdutveckling har ett seminarie i Almedalen i veckan.

– Många medarbetare är stolta över det här fina arbetet. Många har engagerat sig, och det är det som är nyckeln till att vi lyckats, säger kirurg Anders Plantin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".