Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Här är roboten som kan hjälpa autistiska barn

Publicerat fredag 19 september 2014 kl 15.56
"Robotar är väldigt förenklade versioner av människor"
(3:36 min)
1 av 2
Robotarna är utformade för att se snälla och ofarliga ut. De kan röra på sig som en människa och kan också prata. Foto: Sara Karlsson/P4 Skaraborg.
2 av 2
Erik Billing, postdoktor i kognitionsvetenskap och Tom Ziemke, professor i samma ämne. Foto: Sara Karlsson/P4 Skaraborg.

Forskare i Skövde vill lära barn med autism att lättare kommunicera med hjälp av robotar.

Det är sedan tidigare bevisat att många av barnen inom autismspektrat har lättare för robotar och maskiner än människor, något som forskarna i Skövde ville fånga upp och utveckla. Projektet går ut på att barn med autism ska lära sig interagera och kommunicera bättre med människor i slutändan.

- Det mest intressanta är att det är en så konkret tillämpling, som faktiskt ganska snart kan hjälpa barn, säger Erik Billing, doktor i kognitionsvetenskap och en av de som håller i projektet från Högskolan i Skövde.

Det är härifrån som forskningsprojektet, som är ett samarbete mellan fler aktörer i Europa, leds. Det startade i våras och redan i höst ska man testa med barn i Rumänien. Metoden har använts förut, men aldrig har robotarna varit så självgående som nu.

- Vårt trademark i detta projekt är att vi gör det här på riktigt. Då menar jag på riktigt att roboten själv klarar av att delta själv i de här övningarna, säger Erik Billing.

Fler forskare från högskolan med i projektet. En av dom är Tom Ziemke, professor i kognitionsvetenskap. Han menar att det inte är så konstigt att barn med autism tycker om att vara med robotar.

- Robotar är ju väldigt förenklade versioner av människor. Signalerna de använder sig av är väldigt människoliknande, men de är inte lika komplexa.

Kan inte det i slutändan göra att personer med autism vänjer sig vid robotar och får ännu svårare att interagera med riktiga människor?

- Jag brukar jämföra det med att hjälpa sig cykla med stödhjul. Först lär man sig med stödhjul, sedan tar man bort dem. Samma sak är det här: slutmålet är inte att barnen ska lära sig agera med robotar, utan med människor, säger han.

Forskarna tror att man inom en tioårsperiod kan tillämpa metoden på riktigt i Sverige.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".