Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Skövdes kommunala turistbolag köper tjänster av ordförandens son

Publicerat onsdag 19 november 2014 kl 05.50
Claes Bjerkne: Jag har hållit armlängds avstånd
(4:04 min)
Next Skövdes vd Mats Olsson.
Vd Mats Olsson anser inte att han påverkats av den släktskapsrelation som finns mellan bolagets styrelseordförande och leverantören av hemsidor och appar. Foto: Hanna Ljungberg/P4 Skaraborg

Det kommunala turistbolaget Next Skövde AB har köpt in tjänster bland annat från ett bolag där styrelseordföranden Claes Bjerknes son är ordförande. 

Vet du mer?
Kontakta P4 Skaraborg: nyheterna.skaraborg@sverigesradio.se

Claes Bjerkne tillträdde som styrelseordförande i Next Skövde i maj i fjol, det efter den tidigare turbulensen i styrelsen och företagsledningene. Samtidigt har Next Skövde under 2013 och 2014 köpt in tjänster när det gäller hemsidor och appar värda nära 700 000 kronor från bolaget Mobile Storytelling, där Claes Bjerknes son är styrelseordförande och där alltså även han själv har ägarintresse.

Den senaste stora upphandlingen av den här typen av tjänster som genomfördes förra hösten, vann Mobile Storytelling trots att det fanns flera andra anbudsgivare varav en låg på samma prisnivå. Men Nexts vd Mats Olsson anser inte att han påverkats av att den nära kopplingen mellan styrelseordföranden och Mobile Storytelling.

– Vi gjorde ett anbudsförfarande som de vann när man tittade på pris och kompetens. 

Om man tittar på de andra anbuden som kommit in så finns ju samma pris i ett annat anbud, varför vann det här bolaget? 

– Dels hade de en relation med Next Skövde sedan tidigare, de ansvarade för driften av vår app och vi visste vilka de var och vi visste att de levererar kvalitet och dessutom kunde de starta upp inom begärd tid, säger Mats Olsson. 

Och Claes Bjerkne själv anser inte att han har påverkat upphandlingen av tjänsterna från sonens bolag.

– Jag har hållit ordentlig armlängds avstånd från just det bolaget. Annars kan man väl säga att rent allmänt sett så har jag försökt använda relationer, kontakter och erfarenheter som jag har för att det ska gagna Skövde. Och jag utgår ifrån att Mobile, om de har jobbat för Skövde, har levererat kvalitet till väldigt attraktiva priser, annars hade vi väl inte jobbat med dem.

Men enligt Helena Sundén som är generalsekreterare på Institutet mot mutor gäller det att tydligt kunna bevisa att familjerelationen inte påverkar inköpet. I de handlingar som P4 Skaraborg har tagit del av kring anbudsprocessen har det inte framgått att styrelseordföranden har en personlig koppling.

– Det är jätteviktigt att man kliver åt sidan om man ser att det finns någon som helst personlig koppling, och det är alltid bra att gå in och dokumentera de beslut som fattas så att man i efterhand kan se att de är korrekt fattade och på korrekta grunder, säger hon. 

Affärerna med sonens bolag är inte heller det enda exemplet. I våras skrev Next Skövde avtal med en filmproducent som på företagets hemsida presenteras som medarbetare i Claes Bjerknes egna bolag Bjerkne och compani. Filmaren fick uppdraget direkt och utan offentlig upphandling - ett uppdrag som Next Skövde betalar 270 000 kronor för. När upphandlingen gjordes var gränsen för vad som får direktupphandlas 270 964 kronor.

– Jag säger att det här är ett väldigt bra pris och att vi kommer att få väldigt bra jobb till en väldigt, väldigt billig kostnad. Det finns alltid ett samband mellan kvalitet och pris och min bedömning är att det här är ett väldigt bra pris och att vi kommer att få ett väldigt bra material för det, säger Claes Bjerkne.

Den här upphandlingen gjordes i våras när gränsen för direktupphandling var 270 964 kronor och budgeten för filmen är 270 000 kronor. Ville man inte få in fler anbud?

– I det här fallet ville vi gärna ta tillfället i akt och använda en kontakt som vi vet är väldigt bra, säger Claes Bjerkne som också betonar att han personligen inte vinner något ekonomiskt på att anlita filmaren.

Att välja vänner eller närstående för uppdrag behöver inte vara fel enligt Helena Sundén på Institutet mot mutor, men hon betonar återigen att bolag som Next Skövde måste vara extra noggranna.

– Det är ju allmänhetens förtroende man förvaltar i bolaget och då gäller det att inte ens försätta sig i närheten av situationer där allmänheten kan ifrågasätta ens objektivitet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".