Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Forskare: Skolan måste bli bättre för barn med autism

Publicerat onsdag 3 december 2014 kl 09.50
Svenny Kopp: Skolan blir tvungen att ändra på skolmiljön för de här barnen med autism
(7:31 min)
Svenny Kopp medicinedoktor vid UNE i Mariestad som forskar om autism. Foto: Torbjörn Borg / P4 Skaraborg Sveriges Radio
Svenny Kopp medicinedoktor vid UNE i Mariestad som forskar om autism. Foto: Torbjörn Borg / P4 Skaraborg Sveriges Radio

Vi har hört flera reportage om autistiska barn som har det svårt i skolan. Svenny Kopp är medicinedoktor i barn- och ungdomspsykiatri på Mariestads UNE och hon tycker att skolan måste tänka om hur de ska arbeta i mindre grupper med barn som har autism.

Personer som lider av autism har svårt socialt med andra, mycket känslig för ljud eller ljus, beröring och svårt med planering, att se sammanhang och väldigt rutinbunden.

– Det innebär att hela skolmiljön är inte anpassad för barn med den här diagnosen, säger Svenny Kopp.

Till skillnad från killar så har det forskats lite om tjejer med funktionsnedsättningar som adhd och autism. Svenny Kopp har tidigare sagt i en artikel att det vid en tidpunkt endast fanns 25 vetenskapliga artiklar om tjejer med ADHD, medan antalet artiklar om pojkar var runt 4000.

– Det har varit mer fokusering på pojkar eftersom de har ansetts varit farligare både för sig själva och för andra.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".