Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Forskare: Vuxnas surfande kan skada barnen

Publicerat tisdag 30 december 2014 kl 10.47
Forskare: Barnen tycker att den här typen av reklam är besvärande, obehaglig och påträngande
(1:42 min)
Någon försökte ta lån på internetbanker med Birgitta personnummer. Foto: Henrik Dammberg P4 Skaraborg Sveriges Radio
Foto: Henrik Dammberg P4 Skaraborg Sveriges Radio

Reklam för dejtingsajter, porr och alkohol är nu vardag på internet. Men det få vet är att det är ditt internetbeteende som avgör vilken information du får upp på internet och nu varnar forskare för att vuxnas internetanvändande kan bli skadligt för barnen.

– Företagen vill ju att så många som möjligt ska klicka på deras annons, därför är det viktigt för exempelvis Facebook att få den så relevant som möjligt, berättar författaren Fredrik Alverén som är en av Sveriges främsta experter inom internetreklam.

För att få reklamen relevant för just dig så sparar internetsajterna din sökhistorik, informationen anpassas sedan efter dig och dina intressen, för att öka möjligheten för företagen att visa reklam för varor som just du söker.

Men det är inte bara sociala medier som använder sig av den metoden, att lagra den information de har om dig och ditt internetanvändande för att anpassa reklamen. Sedan några år använder sig Google av samma princip. De sparar din information för att dina sökträffar ska bli så exakta som möjligt för dig som söker.

– Det betyder ju också att om du och jag skulle söka på samma saker, är det inte säkert att vi får upp samma sökresultat säger Fredrik Alverén.

Reklam och sökträffar man möter på webbsidor är alltså baserat på datorägarens surfvanor. Någonting som kan innebära en risk om man tillexempel har barn och är oförsiktig. Informationen som träffar din dataskärm kanske inte är ämnade för unga ögon.

– En nioåring som är inne på en spelsajt som riktar sig till barn mellan nio och elva år kan där exponeras för reklam för alkohol, reklam för porrsajter och till exempel kapitalförsäkringar konstaterar Helena Sandberg, docent vid Lund Universitet.

Just nu forskar Helena Sandberg på hur unga reagerar och förhåller sig till den reklam som de möter på internet.

– Många barn som får den här typen av reklam tycker den är besvärande, obehaglig och påträngande på många olika sätt fortsätter Helena Sandberg.  

I Sverige är i dag åldern för internetdebut tidig, många surfar redan när de är tre år. Men det är inte bara risken att barn möter stötande reklam som är vardag online. Även den reklam som är skapad just för unga kan ställa till problem för både barnen själva -och deras föräldrar.  

– Det finns forskning som tyder på att om ser man mycket reklam som ung skapar det begär. Man får ett intresse för det materiella och många små barn kan tro att lycka kan skapas av pengar, avslutar Helena Sandberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".