Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

95-åriga Marit har väntat i månader på telefon

Publicerat måndag 5 januari 2015 kl 06.58
"Jättetråkigt - och väldigt ensamt"
(2:01 min)
Svärdottern och damen i soffan
Anna Lindskog Ekerstedt och hennes 95-åriga svärmor Marit Ekerstedt, som väntat sedan i september på telefon. Foto: Hanna Ljungberg/P4 Skaraborg

Sedan flytten i höstas känner sig 95-åriga Marit Ekerstedt i Källby isolerad. Trots stora ansträngningar har hennes telefon varit obrukbar i månader och ingen tycks veta varför.

I september flyttade Marit Ekerstedt in på Fridebogården i Källby. 

– Hon har fått ett jättebra trygghetsboende men vi kan inte nå henne. Hon kan inte ringa ut och vi kan inte ringa till henne. Och eftersom vi inte bor i närheten så är det via telefon vi håller kontakten, säger Marits svärdotter Anna Lindskog Ekerstedt, som bor i Trollhättan. 

Marit Ekerstedt har ett abonnemang och ett telefonnummer, men när man ringer det kommer det omedelbart ett felmeddelande i form av en röst som säger ”The number is temporary out of service. Please try later.” 

Vad det är som gör att numret är ”tillfälligt ur drift” verkar vara en svår nöt att knäcka.
Anna Lindskog Ekerstedt berättar att hon ringt både Telia och boendets chef vid flera tillfällen, tagit reda på information, sett till att adaptern till bredbandstelefonen kopplats in men att inget hittills har hjälpt. Före jul skaffade hon till sist en mobiltelefon till sin svärmor, men Marit tycker inte om telefonen då den varit för svår för henne att använda.

Själv tycker Marit att det känns ledsamt att inte kunna nå släkt och vänner som alla bor långt ifrån Källby: 

– Visst är det det. Jättetråkigt – och väldigt ensamt. 

Enligt Götene kommun har chefen på Fridebogården försökt att hitta en lösning på problemet både i huset och genom kontakt med fastighetsägaren, och hänvisar nu till Telia. 

– Väldigt beklagligt att det dragit ut så på tiden, men vi har ingen förklaring till vad det är som har hänt. Vi tar naturligtvis detta som en felanmälan så att vi kan fortsätta att ta kontakt och se hur vi kan lösa detta på bästa sätt, säger Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia. Hans löfte följs sedan upp av ett mejl från Telia, där en lösning utlovas. Anna Lindskog Ekerstedt vågar dock inte lita på löftet:

– Nä. Inte ett dugg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".