Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nya trenden: Strömma konst till tv:n

Publicerat tisdag 13 januari 2015 kl 09.25
"Ena dagen vill du titta på Mona Lisa och tänker: Ja, den där är intressant. Nästa dag kanske en Monet..."
(3:14 min)
Mona Lisa - snart på en skärm nära dig. Foto: AP Photo/Keystone, Martial Trezzini
Mona Lisa - snart på en skärm nära dig. Foto: AP Photo/Keystone, Martial Trezzini

I takt med att de stora internationella museernas konstsamlingar digitaliseras, blir det möjligt att strömma klassiska målningar direkt till tv:n hemma. Det amerikanska företaget Art Kick har tillgång till över 4 000 konstmuseers samlingar.

– Metropolitan i New York, Louvren i Paris, National Gallery i London, nationalmuseerna i Shanghai och Sydkorea… Vi har i stort sett alla världens stora museer, säger Sheldon Laube som är VD för Art Kick.

Han fortsätter:

– Ena dagen vill du titta på Mona Lisa och tänker: ”ja, den där är intressant”. Nästa dag kanske en Monet. Du kan byta konst på väggen lika enkelt som musik på Spotify. Tänk på det som världens största konstmuseum – i ditt eget hem.

Grundutbudet i Art Kick, alla de här klassiska konstsamlingarna, är gratis. Det beror i sin tur på att upphovsrätten för den är fri i de flesta fall.

Sheldon Laube betonar dock att ett mästerverk på tv-skärm inte kan ersätta den verkliga upplevelsen. Men den upplevelsen är ju inte nåbar för alla, säger han.

– Vi vill ta konsten ut från museet och hem till folk. För varje person som går på till exempel Rijksmuseum i Amsterdam, finns det hundratals miljoner som inte kan komma dit.

Enligt Johanna Berg på Digisam, ett nationellt samordningssekretariat för digitalisering av kulturarvet, är just det berömda Rijksmuseum också ett av de museer som satsat mest på att tillgängligöra sina samlingar digitalt.

– Kulturarvet har ju alltid reproducerats och återgivits på alla möjliga sätt. Och som till exempel Rijksmuseum har visat, far det omkring många ganska taffliga reproduktioner av framstående konstverk. Materialet är redan i rörelse, säger hon.

Johanna Berg menar att museerna borde följa med i den här utvecklingen. Klassiska konstverk har genom digitaliseringen redan börjat användas i helt nya sammanhang.

– Man vill kanske visa det på Facebook eller lägga upp på en blogg eller dela med sig på andra sätt. Eller kanske ta hem och trycka på en tröja eller på en flyer till en hiphopfestival, säger Johanna Berg.

Men att klassiska målningar på tv-skärmen, enligt Art Kicks modell, skulle vara framtiden – det är hon inte säker på.

– Det är väl lite som att ha en skärm som visar en flammande eld. Man kan också tycka att just de här gamla målningarna inte är gjorda för att ses på det här sättet: det finns mer samtidskonst som är formad för en ”tidslig förbrukning”, eller hur vi nu ska uttrycka det. Alltså konstfilm eller annat där det händer någonting i bilden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".