Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Telefonsamtalen ökar till 1177 Vårdguiden

Publicerat onsdag 28 januari 2015 kl 08.16
"Vi har ökat med 30 000..."
(1:37 min)

På bara ett år har samtalen till sjukvårdsrådgivningen 1177 ökat med 30 000 samtal i Västra Götalandsregionen. Att fler ringer är en trend som man ser över hela landet.

Ökningen bland samtalen är på 30 000 fler i regionen 2013 jämfört med 2012, berättar 

Ökningen skedde mellan 2013 och 2014. Den förvånar inte Karin Hagelin som är enhetschef för 1177 Vårdguiden på telefon i Skövde. 

– Telefonnumret har blivit väl känt blnad folk, säger hon.

Men tillgängligheten i den övriga vården spelar också stor roll för antalet som kommer in till samtal till 1177, fortsätter hon.

– Kommer man inte intill vid specialistsjukvården, så ringer man 1177.

Under förra året, 2014, ringdes 985 000 samtal till regionens 1177. Sett mot den bakgrunden kanske inte 30 000 samtal verkar så mycket, men för personalen som besvarar samtalen innebär den mer att göra och att man inte når det uppsatta målet att besvara samtalen inom tre minuter.

Men att det skulle röra sig om "onödiga" samtal till 1177, är något som hon tillbakavisar.

– Några onödiga samtal upplever jag inte att vi får. Får man inte svar någon annanstans eller om man tror att det är på 1177 man kan få svar, ja då är det hit man ska ringa.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".