Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i Kronåsens industriområde med kraftig rökutveckling som följd.
(Publicerat idag kl 15.48)

Karl-Henry överlevde svår bussolycka

Publicerat måndag 2 februari 2015 kl 13.30
"Bussen rullade runt och det blev ett enda virrvarr"
(11 min)
Karl-Henry Jansson pekar på en bild i haverikommisionens rapport. Foto: Marie Schnell / Sveriges Radio
Karl-Henry Jansson visar på en bild i haverikommisionens rapport var han och hustrun satt i olycksbussen. Foto: Marie Schnell / Sveriges Radio

Karl-Henry Jansson från Gullspång skadades allvarligt i den svåra bussolyckan utanför Arboga för nio år sedan. Nio personer omkom i olyckan, hans fru var en av dem. 

Det var den 27 januari 2006. De 50 passagerarna i bussen var på väg till Stockholm för att se musikalen Mamma Mia. Utanför Arboga förlorade föraren kontrollen över bussen, som körde av motorvägen och landade på taket. Taket trycktes in och räddningsarbetet blev komplicerat. Nio personer dog och många skadades allvarligt.

– Det gick väldigt fort. Först bar det iväg över på vänster sida och sen över till höger sida och nerför slänten. Där rullade bussen runt och det blev ett enda virrvarr, säger Karl-Henry, som sedan förlorade medvetandet. 

Karl-Henry och hans fru satt ganska långt bak i bussen, på höger sida, den sidan som trycktes in när bussen hamnade på taket. Alla som omkom satt på den sidan. Först två timmar efter olyckan kom Karl-Henry ut ur bussen -svårt skadad.

– Jag fick väldiga skador på vänster arm, och där har jag fortfarande en skena med några skruvar i. Sedan var det nyckelben, revben, tänder... Höger öra var väldigt tilltygat. Det var skärsår och klämskador. Men jag blev återställd på ett år, säger Karl-Henry, som lovordar både räddningspersonal, sjukvårdspersonal och POSOM-grupperna. 

Så många som 20 av passagerarna i bussen ingick i Karl-Henrys sällskap. De hade alla anknytning till hans företag. Tre personer i sällskapet omkom och många skadades. Så det var på flera sätt en tuff period som följde, både privat för alla inblandade och för att rädda företaget. 

– Det var en av oss som inte var med. Det var jobbiga ett och ett halvt år innan vi kom igång igen. Men igång kom vi, och nu fungerar det.

Haverikommisionens utredning visade senare att det inte var något fel på bussen och att olyckan berodde på att föraren drabbats av akut sjukdom.

Karl-Henry och hans fru hade båda bälte på sig, men över hälften av passagerarna hade det inte. Några år senare blev det lag på bälte i buss, men P4 Skaraborgs undersökning visar att det är många som fortfarande inte använder bältet. Det här är en fråga som engagerar Karl-Henry mycket. Han menar att ett problem är att många bälten är alldeles för obekväma, och att man borde se över konstruktionen.

– En del bussar har bälten som nyper åt så hårt att man får sitta och kippa efter andan, säger han.

Han vill också se fler kontroller. 

– Det är aldrig någon som kontrollerar. Chaufförerna säger till, men det är är ändå upp till var och en sedan.

Idag är han fysiskt återställd och är, precis som innan olyckan, ute mycket och sjunger och spelar. Detta trots att en läkare dömde ut vänsterarmen helt. Men den läkte fort och nu flyger fingrarna igen över dragspel, kontrabas och cittra.

Det tog ett år innan han satte sig i en buss igen. Men han sätter sig inte var som helst.

– Aldrig på höger sida. När det går att boka säger jag till att jag ska sitta på vänster sida. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".