Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Debatt i P4 Skaraborg: Betyg från årskurs fyra

Publicerat tisdag 3 februari 2015 kl 16.28
Erik Andersson: Betyg är inget effektivt verktyg för att stödja lärande
(17 min)
Erik Andersson och Annika Carp.
Erik Andersson, lektor i pedagogik, och Annika Carp, politiker, diskuterade skolbetyg i P4 Skaraborg. Foto: Mikael Hjerpe/Sveriges Radio P4 Skaraborg.

Förslaget om att införa betyg från årskurs fyra har väckt stor debatt. I P4 Skaraborg förde vi samman folkpartisten Annika Carp med Erik Andersson, lektor i pedagogik, för att utveckla diskussionen.

Betyg i årskurs fyra kan ha negativ effekt på lågpresterande elever. Det visar en rapport från Vetenskapsrådet. Annika Carp politiker i Falköping (FP) och Erik Andersson lektor i pedagogik vid Högskolan i Skövde debatterade ämnet i dag.

- Utifrån pedagogisk forskning är det entydigt att pedagogik stödjer inte lärandet. Så betyg är inget effektivt verktyg för att stödja lärandet, säger Erik Andersson.

Annika Carp är inte av samma åsikt:

- Betyg för årskurs fyra underlättar möjligheten för ett barn att så tidigt som möjligt få hjälp och stöd i de lägre åldrarna. Betyg tidigt talar också om hur det står till och ju tidigare sätter in resurser för att lära barn läsa, skriva och räkna desto bättre, säger hon.

Hör hela debatten i ljudklippet ovan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".