Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kritik från sjukhusen efter kraschen

Publicerat torsdag 12 februari 2015 kl 06.16
Chefsläkaren: För oss är det mycket allvarligt
(2:05 min)
Under en timma låg telefoni- och journalsystem nere. Foto: Fredrik Sandberg / TT
Under en timma låg telefoni- och journalsystem nere. Foto: Fredrik Sandberg / TT

Tre veckor efter att journalsystem och telefoni kraschade på Lidköpings- och Falköpings sjukhus är de inblandade fortfarande inte helt på det klara med vad som hände och hur vården påverkades.

Nu riktar sjukhusen kritik både mot leverantören och regionens IT-avdelning för bristande kommunikation.

– För vår del handlar det väldigt mycket om att påtala hur allvarligt detta är. Det kanske man inte förstår som leverantör, man kanske inte tycker det är så farligt om inte telefonin fungerar i någon timma. Men för oss är det mycket allvarligt, säger chefsläkare Ulf Nyberg.

Klockan var 10 på förmiddagen när läkarna plötsligt inte fick kontakt med bland annat kritiska journalsystem. Telefonin havererade också, och viktiga funktioner lamslogs under en timme. Ändå vet inte sjukhuset tre veckor senare detaljer kring orsak och verkan.

Enligt Ulf Nyberg har tillräcklig information inte nått honom - om orsakerna till det som hände och vad som görs för att förhindra att det händer igen. Han vet inte om eller när det efterfrågade mötet med leverantör och IT-avdelningen kan komma till stånd.

Men på regionens IT-avdelning är bilden en annan. Göran Ejbyfeldt är IT-direktör inom regionen och säger att möten med leverantören ägt rum, och att även om mycket kvarstår så är grundorsaken till haveriet ändå klar. Bristande rutiner när det gäller att testa så att saker fungerar innan de tas i drift.

– Här var det ju en utrustning som gick sönder. Tanken var att redundanslinan skulle fungera, men så fungerade inte den heller. Så det var två linor som inte fungerade, säger Göran Ejbyfeldt.

– Då måste vi öka testerna på det här.

Det här är ju inte första gången man hör om it-problem inom sjukvården. Vad kommer det sig?

– Det är en svår komplex miljö och allt mer går över till datorer, och telefonin ligger också som ip-telefoni. Det blir en komplexare miljö.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".