Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SJ: Därför var stationen obemannad under tågkaoset

Publicerat söndag 6 december 2015 kl 13.02
Thomas Silbersky, SJ: Vi var tvungna att prioritera
(1:28 min)
Skyltar med information om tågavgångar. Foto: Marie Schnell / Sveriges Radio
1 av 2
Många inställda tåg i helgen. Foto: Marie Schnell / Sveriges Radio
Jan-Olof Andersson efterlyste bättre bemanning på stationen i Skövde. Foto: Marie Schnell / Sveriges Radio
2 av 2
Jan-Olof Andersson efterlyste bättre bemanning på stationen i Skövde. Foto: Marie Schnell / Sveriges Radio

Resenärer som blev strandsatta på stationen i Skövde under helgens tågstopp ifrågasatte varför det inte fanns personal på plats. Nu svarar SJ på kritiken. 

Många resenärer drabbades när tågtrafik ställdes in i helgen till följd av stormen Helgas framfart.

Bland annat var SJ:s alla avgångar mellan Göteborg och Stockholm inställda i fredags kväll och under lördagen. Först vid 14-tiden på lördagen började tågen rulla igen. 

P4 Skaraborg träffade resenärer som väntat i flera timmar på stationen i Skövde och som tyckte att det var dålig information från SJ:s sida. 

- Det skulle behövas personal här, som talar om vad som händer med ersättningsbuss, biljetter, hur man får tillbaka pengarna. Det gjorde ingenting om man bjöd på kaffe, till exempel. sade resenären Jan-Olof Andersson, som hade väntat i tre timmar efter att tåget mot Helsingborg ställts in. 

Tomas Silbersky, försäljnings-och marknadsdirektör på SJ, säger att det handlar om att man var tvungna att prioritera hårt.  

- Först och främst var vi tvungna att skicka personal till och evakuera ett antal tåg som var ute på banan. Vi hade jättestora passagerarflöden på riktigt stora stationer och hade inte möjlighet att skicka ut personal.

Thomas Silbersky har förståelse för frustrationen, men menar att resurserna inte räckte till.

- Vi har ringt alla vi har kunnat och försökt placera ut dem där vi tyckte det var bäst. Vi har haft mer kundvärdar ute den här helgen än någonsin tidigare. Men det räcker inte, det finns inte så många kundvärdar. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".