Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Erik svarade på föräldrars frågor om barnens idrottande

Publicerat tisdag 8 december 2015 kl 12.01
Erik Andersson svarar på frågor och tankar om sport. Foto: Malin G Pettersson/Sveriges Radio
1 av 2
Erik Andersson svarar på frågor och tankar om sport. Foto: Malin G Pettersson/Sveriges Radio
En fotboll. Foto: Christine Olsson/TT
2 av 2
Foto: Christine Olsson/TT

Tränaren och lektorn i pedagogik Erik Andersson svarar på frågor om föräldrarollen i barn- och ungdomsidrott.

  • Hur ska man vara som idrottsförälder?
  • Hur ofta borde man vara närvarande vid träningar och matcher?
  • Hur många timmars ideellt arbete känns okej?
  • Vad och hur högt får man skrika vid matcher?
  • Hur höga krav får man ha på barn och unga?

Malin G Pettersson: Här kommer vi snart att starta upp vår livechat om sport för unga och barn. /Malin G Pettersson, digital redaktör.

12:11, 8 December 2015

Malin G Pettersson: Här kan ni läsa om Joel Hartmann den

19-årige domaren tvingades visa ut två ledare för ungdomslag när de betedde sig illa.
http://t.sr.se/1lL0LMg

12:24, 8 December 2015

Malin G Pettersson: Samarbete mellan olika sporter för att säsongerna inte ska krocka. Det kan du läsa om här. http://t.sr.se/1lIGHdt

14:18, 8 December 2015

Malin G Pettersson: Ni kan börja ställa frågor redan nu :-D

15:18, 8 December 2015

Johan: Hur ofta max borde barn träna iveckan????

Erik Andersson: ~~Idag ser vi allt fler barn som är övertränade, som får belastningsskador pågrund av ensidig träning utan vila. Framgångstriangeln som den brukar kallas bli här viktig att tänka på: det vill säga det behövs en balans mellan vila, kost och träning. Viktigt är också att träningen är allsidig, att inte samma muskelgrupper överbalastas gång på gång. Svårt att ge ett direkt svar på frågan men det behövs ju vilodagar, dessutom beror det på hur gammalt barnet är. Låt oss säga 12 år, då kanske tre gånger i veckan (1-1,5 h pass) vara lämpligt.

15:26, 8 December 2015

Handbollsfamiljen: Jag har en son som spelar handboll och när laget ska åka på cup måste spelarna betala extra avgift för att få åka med. Det händer att vi inte har råd med detta. Hur ska vi göra då?

Erik Andersson:
Här är det viktigt att klubben har en tydlig policy. Idrottsutövandet bör ju inte begränsas på grund av privatekonomi. Det finns ju olika lösningar på detta. En lösning är att laget tillsammans får arbeta ihop pengar eller att klubben skjuter till i de enskilda fallen. Vidare är det bra om man inom laget innan säsong kommer överens om vilka och hur många cuper man ska åka på. Föreningen bör i policy reglera antalet cuper och typen av cuper.

Din fråga är svår... och viktig.

15:33, 8 December 2015

Malin G Pettersson: Fråga från facebook: Jan Johansson Har någon hört talas om att publiken vid exempelvis golftävlingar eller motorsport får frispel i huvudet om domaren dömmer "fel "?
Vad är det för fel på folk som tittar på lagidrott?

15:35, 8 December 2015

Anna K: Kan man säga nej till att sälja lotter. Tycker det är jobbigt och slutar ofta med att man får köpa själv.

Erik Andersson:
varje förening har sina åtaganden och aktiviteter för att få in pengar till verksamheten, som ju inte är gratis. Det är ju lägligt att det sker en dialog kring vad som ska säljas och framför allt varför. Det finns ju alternativ till att sälja saker, syftet är att få in pengar. Har klubben kommit överens om att det är lotter som ska säljas så är det ju bra om det blir gjort. Dessutom är det ju inte föräldern som ska sälja lotter, det är barnen.

15:36, 8 December 2015

Erik Andersson: Svar till Jan Johansson:
Det är starka känslor i rörelse som nog ytterst handlar om vad man som förälder/åskådare har för förväntningar på spelet och de som deltar. Men jag håller med dig, det låter ju helt orimligt. och vi vet att detta är ett problem, det lär ju inte underlätta att rekrytera domare.

15:39, 8 December 2015

Katrine: Mitt barn tycker det är jobbigt att duscha efter träningen. Tränaren tycker det är viktigt för sammanhållningen. Är det verkligen det? Omklädningsrumsanda-säger han.

Erik Andersson:
Ja det är viktigt att umgås i omklädningsrummet, det är också en hygienfråga (men som kan lösas hemma). Mycket av det sociala kittet formas i dessa sammanhang där gruppen är tillsammans. Man kan ju vara med en stund men inte duscha? Har du frågat ditt barn varför det är jobbigt?

15:41, 8 December 2015

Johan: Hur ska man säga till om andras barn spelar oschysst?

Erik Andersson:
Lurig fråga. Frågan handlar om vad jag som förälder har för syn på idrottsutövandet, vad jag vill att mitt och andra barn ska lära sig och hur de bör vara mot varandra. För mig är detta en ledarfråga så prata först med berörd ledare, det är ju även en regelfråga så en dialog med domaren kan ju heller inte vara fel (men vid rätt tillfälle givetvis).

15:43, 8 December 2015

Katrine: Det är för mycket ljud och gap och skrik.

Erik Andersson: Då är det ju det problemet som ska åtgärdas. Föreslår att detta tas upp tillsammans med alla och att man kommer överens om hur det ska vara.

15:45, 8 December 2015

Benny : De ungdomar som gillar att tävla och vinna. Hur ska dom behandlas i en lagsport?

Erik Andersson:
Som alla andra. En central del av lagidrott är tävlandet men detta bör ju ske på ett lekfullt sätt men också användas som resurs för att lära sig mer. Det är viktigt att använda tävlingsmomentet som en pedagogisk resurs för lärande. Jag ser ingen motsättning här. Det finns givetvis barn och unga som inte har samma driv att vinna men detta är ju också en fostransfråga, att lära sig förlora och vinna - känna glädje, stolthet, sorg och att man åstadkommit saker tillsammans.

15:48, 8 December 2015

Farfar: Mitt äldsta barn började med lagidrott för cirka 15 år sedan och då var det samma diskussioner om toppning och säsonger som gick i vartannat som nu. Hur svårt är det för klubbarna att lära sig något? Det känns som samma "misstag" görs om och om igen eftersom ledare hela tiden byts ut.

Erik Andersson:
Jag håller med dig. Tyvärr är det ett alltför kortsiktigt resultatfokus som dominerar. Detta måste åtgärdas om inte idrotten ska tappa fler aktiva utövare. Det behövs överenskomna regeler på förbundsnivå för barn- och ungdomsidrotten, barnen ska inte tvingas välja idrott tidigt. Så sent som möjligt är önskvärt. Varje förening bör även ha en klar idé med vad man vill och varför och hur denna fråga ska hanteras. Toppning är direkt kontraproduktivt (exempel på kortsiktigt resultatfokus) där man tappat betydelsen av att vägen är målet och att det inte är målet som är målet! Process, lärande och utbildning är det som bör fokuseras. Viktigt att inte glömma bort barnrättsperspektivet i detta... men detta är en omfattande och het fråga.

15:52, 8 December 2015

Leif: Jag är tränare för ett fotbollslag och nästan alla föräldrar stannar kvar på träningarna och tittar. Jobbigt tycker jag men kan man säga åt dom att gå.

Erik Andersson:
Föräldrarna visar engagemang, eller? Fundera på hur du kan använda dem som resurs på träningen. Kan de involveras på något sätt som gör att de fokuserar på annat? Alternativt, prata med dem och tala om hur du känner och få fatt i hur de resonerar med sin närvaro. Föräldrar är en resurs - använd den!

15:55, 8 December 2015

Niklas, Skövde: I min dotters lag så turas föräldrar om att skjutsa till bortamatcher vilket inte är så konstigt. Men jag har ingen bil. Ibland kan jag låna men inte alltid och då blir det oftast problem. Hur ska jag göra?

Erik Andersson:
Alla har inte bil. Det går att bidra på annat sätt. Be någon annan köra och bekosta resan.

15:55, 8 December 2015

Malin, Skara: Tävlandet om vem som har bäst prylar. Jag avskyr det och tycker nästan att det borde förbjudas. Att alla bara får köpa samma grejer

Erik Andersson:
Ja? I vilket sammanhang vad gäller barn- och ungdomsidrott pratar du om?

16:03, 8 December 2015

Malin, Skara: Jag har två barn. En spelar innebandy och den andra rider. Det är klubbor, skydd, stövlar. Blir dyrt när de gärna vill ha det bästa.

Erik Andersson:
Ja helt klart. Det behövs nog ett förändrat förhållningssätt till användningen av utrustning så att det blir mer hållbart, både för privatekonomin och miljön.

16:10, 8 December 2015

Anders : Jag skulle vilja säga till Leif att jag bad föräldrarna gå och bjöd in dom istället nån gång då å då. Flera tyckte det var skönt för de satt där mest för att andra föräldrar stannade.

Erik Andersson:
Ja där ser man betydelsen av dialog, att tala om vad man funderar på. Det är ju först då man får veta hur den andre tänker. Den kanske har samma bekymmer?

16:12, 8 December 2015

Malin G Pettersson: http://t.sr.se/1XSr1Ww Här har vi ett tydligt exempel på hur sport engagerar på olika sätt. Att döpas i vatten från Gavlerinken, det ni.

16:14, 8 December 2015

Sofia Karlsson: Jag funderar på att bli ledare för min dotters fotbollslag, hon är 8 år. Men är rädd för att det ska bli för mycket jobb. Att klubben ska "tvinga" mig att gå kurser och ansvara för lottförsäljningar mm. Hur hittar man rätt balans där?

Erik Andersson:
Det är viktigt att veta förutsättningarna när du väljer att gå in i detta. Prata med föreningen om vad de förväntar sig och vad du tänker. Det är ju en sak att vara ledare, en annan att vara tränare. Som tränare har du ju större ansvar för utbildningsinnehållet med mera. Fundera på vilken roll du vill ha och vad du vill bidra med. Bra att du funderar på att engagera dig!

16:34, 8 December 2015

ensamma mamman: Jag är själv. Så jag kan inte stå i kiosken eller sånt. Känns som alla tittar snett på mig. Jag har inte tid.

Erik Andersson:
Har du kommunicerat detta så att de det berör vet om din situation? Det går säkert hitta lösningar.

16:41, 8 December 2015

Marianne Göransson: Jag blri arg. Mitt barn vill inte idrotta och blir ju utanför då i skolan också eftersom alla bara pratar om fotboll och fotboll och fotboll. Vad gör man åt det.

Erik Andersson:
Nej alla vill ju inte idrotta och idrotten är, när den fungerar väl, en stark social kraft som formar starka grupper. Det i sig är ju positivt men det kan bli negativt om andra barn, som inte idrottar, stängs ute i skolan. Det låter som en fråga för det sociala klimatet i skolan och hur man där arbetar med att få ihop en fungerande grupp. Men det är en större fråga...

16:43, 8 December 2015

Malin G Pettersson: Vi tackar för alla kommentarer. Nu har Erik gått hem. Hoppas alla känner sig nöjda med svaren och fått nya tankar. Nu stänger jag ner chatten. /Malin G Pettersson, digital redaktör.

16:49, 8 December 2015

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".