Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Långa köer till 1177 - många ringer i onödan

Publicerat fredag 9 september 2016 kl 05.17
"Blockerar för dem som behöver medicinska bedömningar"
(1:39 min)
Vårdguiden 1177
Många som ringer till 1177 är inte sjuka, det gör att köerna för de som behöver rådgivning blir långa. Foto: Mary Chitgar / Sveriges Radio.

I dag är kötiden 15 minuter, vilket är tre gånger mer än det uppsatta målet. Men många som ringer behöver inte hjälp med medicinsk bedömning. 

Det är långa köer till Västra Götalandsregionens vårdguide 1177, men nu ska bättre information till allmänheten korta köerna, säger Ann-Louise Andersson, områdeschef för 1177.

– Vi har väldigt många frågor som inte handlar om att man behöver hjälp med medicinsk bedömning. Det handlar om att man inte vet vart man ska vända sig. Därför ringer man 1177. Det blockerar för de som behöver medicinska bedömningar. 

Idag tar det i genomsnitt 12 till 15 minuter att få hjälp på regionens vårdguide 1177.
Politikerna har som mål att det ska ta fem minuter. Men istället går det åt andra hållet , berättar Ann-Louise Andersson.

– De senaste fem åren har väntetiderna ökat. Fler och fler är det som ringer oss. 

Öppettider på vårdcentraler, frågor om specialistvård och journaler, hjälp med att boka om en läkartid eller råd om vilken barnbilstol man ska ha?

Det är frågor som inte är helt ovanliga bland de som ringer, men inget som sjuksköterskorna på 1177 kan hjälpa till med.

De senaste fem åren har väntetiderna ökat

Det man däremot kan hjälpa till med ska man nu bli bättre på att informera om på sajten 1177.se.

– Sen handlar det också om att man informerar ut. Många hänvisar till oss och då är det viktigt att veta vad man kan hjälpa till med. 

Tror du att köerna kan kortas med hjälp av sådan information ?

– Ja, vi hoppas det. 

Just nu ser regionen även över möjligheten för vårdguiden att i framtiden nå ut till allmänheten via app eller chatt.

– Vi håller på och undersöker andra kanaler än enbart telefon. Det kommer troligen i framtiden. 


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".