Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
ILIZAROVPATIENTERNA

Chefsläkaren om patienterna

Publicerat måndag 21 november 2016 kl 06.00
"Jag förstår att en del av de här patienterna inte förstår"
(4:06 min)
marga brisman
Marga Brisman. Foto: Mats Öfwerström / Sveriges radio

Chefsläkare Marga Brisman beklagar att patienterna som behandlats med Ilizarovmetoden känt sig förbigångna och inte fått en tydlig förklaring på vad de drabbats av för vårdskada.

Skaraborgs sjukhus har under våren och hösten haft kontakt med de 47 Ilizarovpatienter som ingår i anmälan till IVO. Enligt den externe utredaren Olle Svensson har 37 av dem fått en allvarlig vårdskada och två en vårdskada. 

P4 Skaraborg har varit i kontakt med en stor del av dessa patienter, 36 stycken, och till oss uppger mer än en tredjedel att de inte förstår varför de skulle ha en vårdskada. Flera av dem känner sig dessutom helt bra. 

– Jag förstår att en del av de här patienterna inte förstår. Även om man blir helt återställd så kan man under sin vårdtid ha en vårdskada. Jag tror att man som lekman kanske uppfattar att en vårdskada är när det inte blir bra, säger Marga Brisman, chefsläkare på Skaraborgs sjukhus.

När ni lät Olle Svensson göra den här utredningen, varför lät ni inte honom fråga hur patienterna mår?

– Hans uppdrag utgår från de frågor som IVO ställer till oss. Vi valde journalgransknings-metoden som är en vedertagen metod.

Men i många andra sammanhang där man utreder vårdskada så låter man ju patienten komma till tals?

– Det är klart att patienten har viktig information. Men vi valde ett första steg att göra en journalgranskning.

Det framgår också när vi pratat med patienterna att de inte blivit informerade om vad den externe utredaren kommit fram till i just deras fall. Så exakt vad deras vårdskada består i känner de inte till.

– Det är ju inte jag som har ringt upp patienterna men jag tror ändå man fört ett samtal om resultatet för varje enskild patient. Det är väldigt olyckligt om det är så, då får de gärna kontakta oss på nytt för det är jätteviktigt att de vet vad som har hänt. Vi finns ju alltid här och man kan ringa oss, säger Marga Brisman.

Så det ligger på patienterna?

– Jag delvis ligger det på patienten att man ringer och frågar när man undrar något. Sen kan jag ju höra att vi inte nått ut med den information som patienterna behöver.

Flera patienter som känner att de råkat ut för komplikationer och lidande berättar att de fått kämpa på egen hand utan stöd från sjukhuset, och att det är först nu som sjukhuset agerar.

– Det är ju jättetråkigt att man upplever att vi inte har stöttat tillräckligt tidigare. Just nu tror jag i alla fall att de som varit i kontakt med oss har fått den hjälp de har velat ha, säger Marga Brisman.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".