Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
(2:16 min)
Tågbärgningen dröjde sju timmar
Publicerat fredag 17 mars kl 06.52
Den här bilden av det urspårade fordonet togs klockan 06:50 på måndagsmorgonen. Då hade reparationerna ännu inte börjat.
Den här bilden av det urspårade fordonet togs klockan 06:50 på måndagsmorgonen. Då hade reparationerna ännu inte börjat. Foto: Mats Öfwerström / Sveriges Radio

Resenärer över stora delar av landet drabbades av tvärstoppet på Västra stambanan i måndags morse. Nya uppgifter avslöjar att det tog sju timmar innan bärgningen påbörjades.

Vid sjutiden i måndags morse var P4 Skaraborg på plats vid spåret i Väring och rapporterade om det urspårade arbetsfordon som vållade bekymmer för människor över stora delar av landet i starten av arbetsveckan.

Trafiken stod still på Västra stambanan hela morgonen och följdförseningar pågick långt in på dagen.

Ungefär klockan 7:10-7:15 rullade en traktor fram till fordonet och började placera ut slipers vid sidan av spåret som en mobil lyftkran sedan skulle kunna stödja sig på för att lyfta fordonet på plats.

Men när skedde då själva urspårningen?

– Klockan 23:54, säger Sara Lindström, mediakommunikatör på Trafikverket.

– Vid halv tolv på natten, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Det gick alltså sju timmar innan man påbörjade arbetet. Varför då?

– Dels är det en väldigt oländig plats och sedan var man tvungen att hämta en kran för att lyfta tillbaka det här fordonet som hade spårat ur på alla hjulparen, säger Bengt Olsson.

Kan man inte förvänta sig en snabbare insats på en så stor transportled?

– Absolut är det vår ambition att det ska ske mycket snabbare. Det som var stökigt på den här platsen är att det inte bara är att köra dit ett lyftkransfordon. Vi måste också förstärka marken runt om. Man var tvungen att till exempel grusa och förstärka ytor runt om, säger Olsson.

Ja, och det var det man började med vid sju?

– Precis. Det var en ganska besvärlig plats att jobba på.

Sara Lindström förklarar ytterligare:

– Det som tar tid är att en olycksplatsansvarig ska komma till platsen och ge ett röjningsmedgivande. Innan den personen har gjort det kan man inte göra någonting på platsen, säger hon.

Var finns den personen då?

– Jag kan inte svara på var den personen fanns just då, säger Sara Lindström.

Tågtrafiken kunde öppnas på båda spåren klockan 12:35.

Själva orsaken till urspårningen var enligt personalen på platsen att arbetsfordonet kört in en växel som "stod fel". På frågan vems ansvar det är att ha koll på växeln svarar presschefen Bengt Olsson:

– Någonstans måste man, när man kör genom växlar, ha koll på hur växlarna ligger, det är upp till föraren att ha den kontrollen. Men vad som har skett här får vi återkomma om. Det kan vi inte säga just nu.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".