Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
(1:31 min)
Raymond betalade 25 000 för taxiutbildning i onödan
Publicerat onsdag 19 april kl 06.00
Taxibilar med skyltar. Foto: Bertil Ericson/Scanpix.
1 av 2
Det är brist på taxiförare på många håll i landet, säger Taxiförbundet. Foto: Bertil Ericson/Scanpix.
Raymond
2 av 2
Raymond bekostade utbildningen själv - till ingen nytta tycks det. Foto: Tomas Ek

Om du flytt från Syrien är det i praktiken omöjligt att få taxilegitimation innan du bott fem år i Sverige.
Men det berättade ingen myndighet för Skövdebon Raymond. Därför har han betalat cirka 25 000 kronor i onödan.

– Jag har betalat hela utbildningen själv, samt avgifter till olika myndigheter. Ingen nämnde något om att det kunde bli problem för mig som kommer från Syrien, berättar han.

Utöver godkända prov och läkarintyg krävs utdrag från polisens belastningsregister senaste fem åren för att få sin taxilegitimation.

Det är ett tydligt regelverk - om man inte kommer från Syrien. Då blir det mer komplicerat. Raymond har inte varit fem år i Sverige ännu och måste komplettera med intyg från tidigare vistelseland för att få ut sin legitimation från Transportstyrelsen. Raymond är bekant med Benny Stenberg som bestämde sig för att hjälpa till med myndighetskontakterna.

– Jag har varit i kontakt med Transportstyrelsen flera gånger och varit jättetydlig med att Raymond kommer från Syrien. Inte någon gång har någon berättat att syriska dokument inte gäller och att det här är utsiktslöst.

"Det här måste rättas till, hur gör vi för att förändra det här"

Syrien är sönderbomat och utan fungerande rättsapparat, därför har Transportstyrelsen beslutat att man inte accepterar syriska dokument. Men detta fick Raymond och Benny alltså veta först efter att Raymond betalat ett privat företag för utbildningen och dessutom tusentals kronor i  avgifter till Trafikverket och Transportstyrelsen.

Någon borde ha berättat, eller åtminstone borde informationen om ställningstagandet till syriska dokument finnas på Transportstyrelsens hemsida, tycker Benny Stenberg:

– Det här måste rättas till, tycker han.

"Svår avgränsning att beskriva på detaljnivå"

Transportstyrelsen tycker att det är olämpligt att på hemsidan berätta vilka länder vars dokument man inte accepterar.
Det är därför man inte kan läsa sig till vad som gäller för bland annat nyanlända från Syrien. Markus Edsbagge är sektionschef på Transportstyrelsen med ansvar för bland annat taxiförarlegitimationen:

– Situationer i länder kan kan förändras snabbt, och det kan vara olika delar av vissa länder som inte är godkända. Det är en svår avgränsning och svår att beskriva på detaljnivå på en hemsida, menar Markus Edsbagge.

Benny Stenberg tycker det är ett märkligt resonemang:

– Internet är en särklassig informationskanal, just beroende på snabbheten. Kan UD snabbt informera om varningar till medborgare så kan jag inte förstå varför det är svårare för Transportstyrelsen att hantera på samma sätt.

"Vi tar till oss av kritiken"

Transportstyrelsen säger att om Raymond ansökt om ett så kallat förhandsbesked om taxileg så hade han kunnat få svar innan han lagt ut pengar på utbildning och ansökan. Men Benny Stenberg menar att informationen om förhandsbeskedet inte är glasklar.

– Den återfinns under rubriken "medicinska krav" och ska användas om man har någon sjukdom eller nåt, så uppfattar man ju texten. 

Transportstyrelsen säger senare att det ligger en del i kritiken:

– Det är absolut så att vi tar till oss av kritiken. Vi har nu gjort en del ändringar bland annat kring förhandsbeskedet, säger Markus Edsbagge.

Markus Edsbagge rekommenderar Raymond att fullfölja sin ansökan:

– Varje fall prövas individuellt. Att generellt säga att det hela tiden inte kommer vara godkänt med dokumentation från Syrien, det kan man inte göra, menar han.

Benny är beredd att göra allt för att se till att Raymond kan få sin legitimation till slut:

– Jag har sett hur mycket tid, pengar och kraft som Raymond lagt ner för att han har målet att komma i arbete så snabbt som möjligt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".