Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
(1:33 min)
Ambjörnsgårdens förskola utvecklas i EU-projekt
Publicerat måndag 24 april kl 15.40
Anna Karlsson på Ambjörnsgårdens förskola i Grästorp.
Anna Karlsson är tillfällig projektledare för "Tillsammans blir vi". Foto: Anja Bergdahl/Sveriges Radio.

I projektet "Tillsammans blir vi" arbetar Ambjörnsgårdens förskola i Grästorp med olika former av pedagogik och kommunikation.

Förra våren tilldelades Ambjörnsgården 300 000 kronor för att utveckla pedagogisk dokumentation, kommunikation, miljö och demokrati inom verksamheten. Den Reggio Emilia-filosofin som präglar pedagogiken handlar om att sätta barnet främst och inkludera barnens åsikter och tankar.

— Barnen vet att de är viktiga i kommunikationen för projektet. De vet att det de säger kommer att användas för att driva projektet framåt, säger Anna Karlsson, förskolelärare och tillfällig projektledare.

Reggio Emilia-filosofi vill lära genom utforskande och delaktighet, både lokalt och internationellt. En del av projektet är att pedagogerna reser till Italien för att gå på föreläsningar och inspireras av hur de arbetar där.

Projektet drog igång i höstas och efter sommaren väntar ytterligare ett år. Fokus för framtiden kommer bland annat att vara att få föräldrarna mer delaktiga i förskolan.

— Vi ser en utmaning i det hela tiden. Vi måste bjuda in dem mer, säger Anna Karlsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".