Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
MADÄNGSHOLM
(1:32 min)
Tre veckor utan mobiltelefoni – oklart vad som görs åt problemet
Publicerat fredag 21 april kl 06.00
Kollage med en överkorsad telefon ovanför en karta av Madängsholm.
Det går inte att använda telefonen i Madängsholm. Foto: Privat/Sveriges Radio

Ett stort antal mobilabonnenter i Madängsholm står fortfarande utan fungerande telefoni, tre veckor efter att telefonerna plötsligt slutade att funka.

Operatörerna lyckas inte hitta något fel, och gravida och sjuka får åka in till Tidaholm för att ringa. Vi provringer till fem olika telefoner och konstaterar att problemet kvarstår.

– Hör du mig?

– Nej. Det låter ingenting här. 

Lisa Andersson och de övriga har tills nu fått olika besked från sina operatörer. Tele2, Comviq och Telenor. Det finns inget problem, det är inte masten, tekniker på plats. Det som varit konstant är problemet. Monika Åkervall är en av de som drabbats.

Läs också: Beskedet får Telenor: vänta lite till

– Jag har en sjuk son, så jag har försökt memorera vad jag ska säga om jag behöver ambulans och det är så att telefonen funkar. Som det är nu får vi åka in till Tidaholm för att ringa, säger hon. 

Snabbt fylls det på i köket hemma hos Lisa Andersson i Madängsholm när hon skrivit på Facebook att en reporter kommer. Samma beskrivningar, olika personer.

Det är tre veckor sen nu som det plötsligt inte gick att ringa längre. Eller det går att ringa, men sen hör man inte vad den man ringt till säger.

P4 Skaraborg söker idag operatörerna för att försöka få svar på varför telefoniproblemen inte åtgärdats.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".