Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
MADÄNGSHOLM

Beskedet från Telenor: Vänta lite till

Publicerat fredag 21 april kl 11.11
Telenor: Våra tjänster ska alltid fungera
(1:59 min)
En mobiltelefon
1 av 2
Mobiltelefon. Foto: Philip Pettersson/SR
Madängsholm
2 av 2
Madängsholm. Foto: Privat.

De mobilabonnenter i Madängsholm som upplevt telefoniproblem på grund av att Telenors utrustning inte fungerar, får fortsätta att vänta på att kunna ringa igen. Oklart hur länge.

Det Telenor kommit fram till efter tre veckor av telefoni som inte fungerar i Madängsholm, är att problemet är ovanligt.

– På grund av att det är ett ovanligt problem så ställer telefonerna inte om sig själva, säger Aron Samuelsson, informatör på Telenor. 

Det finns också tecken på att teknik på den lokala masten inte fungerar som den ska. Men istället för att byta ut den så tänker företaget först skicka ut SMS för att informera om hur kunderna själva kan försöka få sina telefoner att funka genom att ändra på inställningar. När den informationen ska nå fram till alla är oklart.

– Så snart som möjligt är allt jag kan säga. 

Inte heller finns besked om när felet kan vara åtgärdat.

– Vi behöver fortfarande felsöka mer innan vi kan komma fram till den precisa lösningen. 

Jag själv hade bytt leverantör i det här läget - hur hade du gjort?

– Det viktiga för oss är att se till att kunderna kan ringa och använda sina telefoner i så normal utsträckning som möjligt.

Hur rimligt är detta? Det är sjuka, gravida som inte kan ringa och hemtjänstlarm som inte fungerar?

– Utgångspunkten är att våra tjänster alltid ska fungera. I de fall de inte gör det så måste vi göra allt vad vi kan för att de ska fungera. 

Köper jag en mixer som inte funkar så lämnar jag tillbaks den och får en ny. Varför kan det inte vara lika enkelt när det gäller mobiltelefoni?

– I yttersta möjliga mån vill vi ge våra kunder en lösning som fungerar, så i den mån det är möjligt ska det fungera på samma sätt, säger Aron Samuelsson på Telenor. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".