Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
(2:15 min)
Transportstyrelsen vill förbjuda mobilfippel i bilen
Publicerat tisdag 25 april kl 15.14
En förare håller mobilen i handen under färd.
Genrebild. Foto: Anton Wiklund/Sveriges Radio

Det ska bli förbjudet för förare att använda mobiltelefonen i handen under färden. Det föreslår en utredning som Transportyrelsen lämnade över till regeringen i dag.

Sedan december 2013 är förarnas användning av mobiltelefon förbjuden bara om den skapar en trafikfara eller som lagen uttrycker det: användningen får "inte inverka menligt på framförandet av fordonet".

Infrastrukturminister Anna Johansson välkomnar Transportstyrelsens nya förslag om att förbjuda det handhållna mobilanvändandet i bilen helt och hållet.

– Det blir en tydligare lagstiftning. Både att förhålla sig till som förare, det vill säga man vet att man inte får hålla och greja med mobilen när man kör bil, det finns en otydlighet idag. Och det underlättar också för lagföring, det blir ett mindre inslag av godtycke i tillämpningen av lagen, säger Anna Johansson. 

Det är förhållandevis få, cirka 80 personer per år, som har lagförts för att bryta mot lagen.

Transportstyrelsens utredning konstaterar att det har gått för kort tid för att kunna göra en rejäl utvärdering, men landar ändå i att brottet är svårt att bevaka, bevisa och lagföra.

Förslaget att förbjuda mobilen i handen är mer konkret och lättare att kontrollera, säger utredaren Therese Malmström, som förklarar att Wienkonventionen kräver som minimum ett förbud mot handhållen mobiltelefon i trafiken.

Men förslaget har också en del nackdelar, säger hon.

– Det kan snabbt bli omodernt genom den tekniska utvecklingen, så man måste se över det hela tiden ifall det behöver revideras.

Vad är skillnaden mellan att hålla telefonen i handen, som nu blir förbjudet, och att hantera den när den sitter i en fast hållare, något som blir fortsatt tillåtet?

– Egentligen är det inga större skillnader. Att hålla telefonen i handen eller om man har ett handsfree har samma risker, har forskningen visat. Men som sagt, Wienkonventionen kräver som minimum förbud av handhållen mobiltelefon.

Varför inte förbjuda all användning av mobiltelefon när man kör?

– Det finns inga länder som har ett totalförbud. Man får inte glömma bort att det finns positiva aspekter med att kunna använda kommunikationsutrustning när man kör, som när man gps:ar till exempel, säger Therese Malmström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".