Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
(1:09 min)
E-handeln blomstrar i Tibro
Publicerat fredag 5 maj kl 05.00
Magdalena Svedlund, vd för näringslivsbolaget InTibro, och Per Garenius, näringslivschef i Tibro kommun.
Magdalena Svedlund, vd för näringslivsbolaget InTibro, och Per Garenius, näringslivschef i Tibro kommun. Foto: Sandra Kjellström/Sveriges Radio

Tibro är en av Sveriges bästa e-handelskommuner, visar en ny kartläggning.

Tibro hamnar på plats fem i hela landet när det gäller hur många e-handelsföretag per invånare som startades i kommunerna förra året. Det visar en kartläggning som företaget Payson har gjort. I Tibro startades totalt fem nya e-butiker förra året.

En av anledningarna till att Tibro utmärker sig som en stark e-handelskommun menar Magdalena Svedlund, vd för näringslivsbolaget InTibro, beror på att företagen är duktiga på att specialisera sig.

– Det som vi tror är lite speciellt här i Tibro är att företagen specialiserar sig på vissa saker, så att de blir stora inom det och det är väl ett vinnande koncept, säger hon och menar att vissa företag bland annat specialiserat sig på smycken medan andra satsat på fiskeredskap eller möbler.

Per Garenius, kommunens näringslivschef, säger att det också handlar om att det finns bra logistikmöjligheter i Tibro.

– Logistiknäringen är ganska stark i Tibro. Därför är det lätt att få ut varorna till övriga delar av Sverige och världen, säger han.

Men det finns fortfarande företag som ännu inte har tagit steget till att bli mer digitala och samtidigt är konkurrensen bland butikerna på nätet stor.

– Det svåra är att nå ut med sin unika produkt, säger Magdalena Svedlund.

En annan svårighet som hon ser med e-handeln är att konsumenten inte har möjlighet att få reda på produktens kvalitet på samma sätt som i fysiska butiker.

– Man kan ju inte få känna och se kvalitén. Det kan vara ett hinder, att man som konsument inte förstår kvalitén när det är det som man betalar för.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".