Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
(1:00 min)
Jobbar aktivt med flerspråkighet i förskolan
Publicerat måndag 15 maj kl 05.00
Förskolechefen Susanne Rydberg och förskolläraren Anna Hägg på Hammarns förskola i Hjo i det mångkulturella bokcaféet som har skapats på en av förskolans avdelningar.
Förskolechefen Susanne Rydberg och förskolläraren Anna Hägg på Hammarns förskola i Hjo i det mångkulturella bokcaféet som har skapats på en av förskolans avdelningar. Foto: Sandra Kjellström/Sveriges Radio

På Hammarns förskola i Hjo vill personalen att barnen ska lära sig av varandras språkkunskaper.

23 av 34 förskolor som Skolinspektionen har granskat jobbar inte tillräckligt med att uppmuntra flerspråkiga barn att prata sitt modersmål.

Hammarns förskola i Hjo är en av förskolorna som har granskats. Här går det tio barn som förutom svenska även pratar arabiska, polska, engelska eller finska.

Personalen på förskolan brukar ta hjälp av föräldrarna när de har frågor som rör barnens modersmål. Annars använder de mycket Memory-spel, skriver upp ord på olika språk och uppmuntrar barnen att prata mycket med varandra.

Förskolan får ett gott betyg av Skolinspektionen, som dock menar att personalen kan bli bättre på att utnyttja olika former av material och miljön för att utveckla språket hos barnen. De använder redan böcker och appar, men förskolläraren Anna Hägg säger att de skulle kunna använda appar mer.

 – Det är just det att de ska kunna träna mer på sitt modersmål. Det är svårt för en pedagog som inte kan till exempel arabiska att hjälpa dem med det, säger hon och menar att barnen brukar få öva på olika ord på både svenska och sitt modersmål själva och ibland tillsammans med de vuxna.

Förskolan är en del av ett större litteraturprojekt som pågår på förskolor runt om i Hjo kommun. I det projektet ingår bland annat just flerspråkighet.

Förutom att använda hjälpmedel som till exempel böcker och appar brukar personalen också dela in barnen i mindre grupper för att de ska kunna prata med dem lättare.

– Vi vet att taltiden för våra barn, där vi vuxna samtalar med dem, minskar hela tiden och det måste vi inom förskolan försöka motverka, säger förskolechefen Susanne Rydberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".