Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
(3:54 min)
SOS egen utredning visar allvarliga misstag – fick vänta en timma på ambulans
Publicerat torsdag 18 maj kl 05.20
Stefanie Nilsson
Stefanie blev 22 år Foto: Privat

SOS Alarms operatörer gjorde flera allvarliga misstag när en ung kvinna hittades livlös i Mariestad. Det visar SOS egen utredning som P4 Skaraborg tagit del av. Först efter en timma kommer ambulansen och kvinnan avlider senare på sjukhus.

– Om man ringer SOS och säger att man inte får kontakt med personen anser ju jag att det är allvarligt, och då kanske man behöver komma med ambulans, säger Bonnie Nilsson vars dotter Stefanie avled efter läkemedelsförgiftning. 

Det är den 14 april 2015 som Bonnie hittar sin dotter livlös och ringer 112 efter ambulans. Men ingen ambulans kommer och 22-åriga Stefanie blir allt sämre, så Bonnie och en boendestödjare ringer igen. Det finns ingen ledig ambulans får de veta.

De ringer en tredje gång och först då larmas ambulansen ut. Den kommer fram efter en timme och en minut. Stefanie avlider några dagar senare på sjukhus, det visar sig att hon tagit en överdos tabletter.

P4 Skaraborg har granskat fallet och nu gått igenom den utredning som SOS Alarm själva gjort i ärendet. 

Vad är det som gör att den som ringer er måste ringa tre samtal innan ni skickar ut ambulans?

– Det är inget jag kommenterar men vi har gjort en Lex Maria anmälan och IVO har kommit fram till att de åtgärder vi vidtagit är tillräckliga, säger presschefen på SOS Alarm, Linda Bengtsson.

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, har beslutat att det SOS gjort är tillräckligt. Det handlar om utbildning i hur operatörerna hanterar inkommande samtal och en grundutbildning i sjukdomslära.

I SOS Alarms egen händelseanalys framkommer att flera olika larmoperatörer är inblandade, att de missbedömer symptomen på Stefanie och att de har bristande kompetens. De skickar först ingen ambulans trots att det finns en ledig på samma ort som Stefanie bor, i Mariestad.

Men när vi vill ha svar på det som står i händelseanalysen så får vi inga:

– Jag kan inte kommentera enskilda ärenden, det här har ju följt den process som finns, säger Linda Bengtsson.

Då ser du ju att ni gjort flera fel i det här ärendet?

– Vi har gjort händelseanalysen och vidtagit åtgärder. Vårt ansvar är ju att besvara det här samtalet på ett sätt som vi ska göra.

Har ni gjort det då tycker du?

– Vi har gjort det vi ska, det har vi absolut gjort.

SOS Alarm är skyldiga att anmäla sig själva enligt Lex Maria vid risk för allvarlig vårdskada, men i det här fallet görs detta först 20 månader efter händelsen.
– Alla ärenden är unika och tar olika mycket tid, säger presschefen. 

Först i december 2016, när IVO riktar skarp kritik mot SOS Alarm efter att Stefanies mamma anmält larmsamtalen, inleder SOS en egen utredning.

–  Vi har ju gjort en anmälan till IVO och det är väl det som är det viktiga, säger Linda Bengtsson på SOS Alarm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".