Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
(1:49 min)
Så övervakas du på sociala medier
Publicerat fredag 25 augusti kl 12.13
Oskar MacGregor.
Oskar MacGregor. Foto: Sally Eriksson / Sveriges Radio

Nästan allt du gör på internet sparas och mycket kan användas av företag för att rikta reklam mot just dig. Oskar MacGregor berättar om riskerna och fördelarna.

Du kanske märkt av att när du sökt efter en sak på internet dyker mer reklam om ämnet upp i sociala medier? Det beror på att företag via bland annat sociala medier kan ta del av dina uppgifter för att ta reda på vad du gillar. Oskar MacGregor, högskolan i Skövde, har forskat inom ämnet.

– Det finns jättestora risker men det är svårt att veta hur man ska hantera dem som privatperson, säger Oskar MacGregor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".