Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Diariemiss i arbetsmiljöärende i Skövde

Publicerat fredag 28 oktober 2005 kl 06.47

Skövde kommun bröt mot sina egna rutiner i hanteringen av dom papper som finns i ett uppmärksammat arbetsmiljöärende på skolförvaltningen.

Samtliga papper har inte diarieförts, och det borde ha skett, säger kommunens stadsjurist Jan Wallgren:
- Det är olyckligt, säger han.

Det handlar om ett känsligt fall där skolans högste chef, förvaltningschefen anklagas för att ha kränkt en anställd. Efter en anmälan från Lärarförbundets huvudskyddsombud ska Arbetsmiljöverket granska om kommunen hanterat den här utredningen rätt.

Den granskningen har inte hunnit börja än. Men redan nu står det klart att kommunen i vart fall inte följt dom rutiner man själva beslutat om när det handlar om att diarieföra dokumenten.

Diariet är ett slags arkiv där dokument ska finnas tillgängliga, ibland för att lagen kräver det men i annat fall för att uppfylla allmänna krav om rättssäkerhet, demokrati och helt enkelt ordning och reda.

I den här känsliga utredningen, där en förvaltningschef är inblandad, är det alltså inte okej att papperen förvaras enbart i andra chefers privata arkiv. Dom ska diarieföras, och det gjorde man alltså inte.

- Vi har rutiner på området och vi får sörsöka nå ut med information om dom på ett bättre sätt, säger stadsjurist Jan Wallgren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".