Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nya dataspelslabb på högskolan

Publicerat fredag 24 februari 2006 kl 07.54

Igår var det releaseparty vid Högskolan i Skövde då man invigde 3 nya dataspelslabb som bland annat kommer att användas i utbildningssyfte vid Dataspelsprogrammet. Lars Niklasson, professor i datavetenskap vid högskolan i Skövde menar att de nya labben betyder mycket för utbildningen.

I ett år har det arbetats för att få ihop de nu färdiga dataspelslabben. Ett labb är i vardagsrumsmiljö, ett i bilmiljö och ett rum är en en grotta, där spelaren träder in i ett rum där spelet är projicerat på alla väggar. Allt för att få spelaren att känna sig som en del av spelvärlden.

Lars Niklasson som varit med och utvecklat de nya spelmiljöerna tror att detta kommer att ge stundeter bra tillfällen att lära sig och utveckla sina ideér men han tror även att det finns intresse utanför högskolans lokaler.

- Det handlar om att utnyttja spelen för träning av olika organisationer. Man kan till exempel öva olika typer av krissituationer med hjälp av spelen, säger Lars Niklasson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".