Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

IT utnyttjas dåligt i skolan

Publicerat fredag 5 maj 2006 kl 06.42

Att ha datorn som ett hjälpmedel i skolan gör att eleverna lär sig mer. Men ointresserade och dåligt utbildade lärare, liksom dåliga resurser gör det svårt för eleverna att utnyttja IT-teknik på vissa skolor. Det kommer fram i en ny Nordisk undersökning, som kartlagt hur användandet av IT i skolan påverkar elevernas lärande.

Tobias Larsson är högstadielärare på Hökensåsskolan i Tidaholm, där dataanvändandet hittills inte varit högprioriterat.

Enligt Tobias Larsson så är långtifrån alla lärare på hans skola intresserade av att använda IT i undervisningen. Och det här är alltså tvärt emot hur det borde vara, enligt den nordiska undersökningen om IT användandet i skolorna.

För enligt undersökningen så gör datorer och IT i undervisningen att elever lär sig mer på lektionerna. Något som Amanda Danielsson och Robin Johansson, två niondeklassare på Hökensåsskolan håller med om.

- Man kan ju läsa lite mer intensivt och det blir mer fakta, säger Amanda.

Robin säger att det varierar från ämne till ämne om man använder sig av datorer på lektionerna.

- Oftast är det när man skriver uppsats eller om man gör något arbete där man behöver mycket fakta som man får använda datorn, säger Robin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".