Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Resenär får ersättning för misslyckad semester

Publicerat tisdag 16 maj 2006 kl 13.30

En researrangör i Stockholm uppmanas av Allmänna reklamationsnämnden att betala ut 5000 kronor i ersättning till en resenär från Skaraborg som fick passproblem i samband med en båtkryssning.

En man från Tidaholm skulle åka med sin hustru och några vänner på en kryssning i Karibien.
Redan vid passkontrollen i USA stötte mannen på problem eftersom hans pass inte var läsbart i en maskin. Maskinläsbara pass krävs för inresa i USA.

Passproblemet gjorde att mannen missade en del av semesterkryssningen.
I stället var han tvungen att ägna fem dagar åt kontakter med svenska konsulatet i Florida för att få godkända resehandlingar.

Allmänna reklamationsnämnden klargör att det är resenärens ansvar att ha riktiga resedokument med sig, men att researrangören måste informera om detta före avresa.
I det aktuella fallet hade researrangören informerat om att passet måste vara giltigt en viss tid efter hemkomst, men inte att passet måste vara maskinläsbart.

Enligt nämndens beslut ska mannen få 5000 kronor i ersättning av researrangören, för bland annat hotellvistelser, taxiresor och liknande.
Researrangören anser inte att man har något ansvar i det som hände.
Själv uppskattar mannen att han förlorade närmare 27000 kronor på sin misslyckade semester.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".