Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kund fick rätt mot Tibrofirma

Publicerat onsdag 17 maj 2006 kl 11.32

En kund vid en möbelfirma i Tibro har fått rätt i Allmänna reklamationsrätten. Kunden köpte soffor på tibroföretaget som inte höll måttet och det håller allmänna reklamationsnämnden med om.

I september 2002 köpte en kund en soffgrupp av företaget för omkring 20 000 kronor. Redan ett och ett halvt år senare anmälde kunden att färgen släppte från underlaget på soffan vilket ledde till att hon fick en nya soffgrupp, som visade sig vara begangnad. Återigen fick kunden en ny soffgrupp, men färgen släppte också på den. Tillverkaren av sofforna, ett företag i Småland, menar att skadorna på sofforna orsakats av kunden, men ARN håller inte med och menar att kunden ska få sina pengar tillbaka.

ARN anser att Tibroföretaget också ska betala tillbaka pengar till en annan kund, som köpte en soffgrupp för 7 000 kronor för ett och ett halvt år sedan. Soffan var sönder och när delar av den byttes ut stämde inte klädseln överens och sitsen skickades i väg för att kläs om. I november förra året kontaktade kunden förtaget för att höra var hennes soffa blivit av och det visade sig att företaget glömt bort henne. Hon fick då beskedet att en nya soffa kunde levereras först i januari i år. Då tröttnade kunden och anmälde Tibroföretaget till Allmänna reklamationsmämnden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".