Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kritik mot att Allora fortsätter anlöpa svenska hamnar

Publicerat onsdag 14 juni 2006 kl 12.44

I november i fjol gick torrlastfartyget Allora på grund i Lurö skärgård i Vänern efter att befälhavaren somnat.
Efter grundstötningen har Allora anlöpt flera svenska hamnar, trots kraftig kritik mot fartygets skick.
– Det är bedrövligt att vi ska ha såna fartyg i våra vatten, säger Rolf P. Nilsson, chefredaktör för Svensk Sjöfartstidning.

Nu har samma fartyg fått nyttjandeförbud igen för sjunde gången sedan 1999, denna gång i hamnstaden Szczecin i Polen.

I november hade tvättmedelstillverkaren Jasico beställt tvättmedelsråvaror till fabriken i Älgarås utanför Töreboda. Kemikalierna fraktades med Allora som grundstötte på väg mot hamnen i Otterbäcken.

Enligt Rolf P. Nilsson är det vanligt att i köpekontraktet lägga över ansvaret för transporten på säljaren, tills godset är lossat i hamnen.

Eftersom den beställda kemikalien var så billig så blir transportkostnaden en stor del av det totala priset. Det kan leda till att tvivelaktiga och svartlistade fartyg används för att få ner kostnaden.

Rolf P. Nilsson lägger inte ansvaret för grundstötningen i Vänern på Jasico, eftersom han tror att säljaren haft ansvaret för transporten.

Han kräver nu att Sjöfartsinspektionen stoppar de svartlistade fartygen i svenska vatten, och informerar industrin om riskerna med att använda bristfälliga fartyg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".