Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Gällivare kan ses av 200 miljoner

Publicerat torsdag 16 november 2006 kl 12.14
Michael Renström, Anders Åhl och Daniel Elfström. <br>Foto: Maritha Mosssberg

Nu får 200 miljoner tv-tittare världen över möjligheten att se och höra en bild av Gällivare. I samband med världscupen i längdskidåkning under den kommande helgen kommer varje tv-sändning att ramas in av en minut film och musik från Gällivare.

Det är lokala företag som står bakom all produktion, och det innebär fördelar enligt Anders Åhl som är informations- och marknadansvarig vid Gällivare kommun.

– Framför allt är det en praktisk fråga. det är väldigt bekvämt att kunna ha människor i sin närhet som kan prestera ett resultat utifrån vad vi beställer och vad vi önskar, säger han.

Det är redan bestämt att Gällivare ska ta hand om världcuppremiären 2008 också. Michael Renström från Imega Promotion har tagit fram den grafiska designen till evenemanget.

– Jag vill förmedla en känsla av fart och försöka få fram det vi har häruppe med vintersport, säger han.

Det var det tyska tv-bolaget ZDF som frågade efter en vinjett till inramning av tvsändningarna från Gällivare. Till tonerna av modern jojk av Anna Kärrstedt med musik av Mikael Johansson har Daniel Elfström mixat exotiska bilder från Gällivare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".