Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Telefonarbete kan ge hörselskador

Publicerat fredag 24 november 2006 kl 07.02
Kan ge hörselskador.

Att arbeta mycket med telefon, till exempel på call center, kan ge hörselskador på grund av dåliga hörlurar. Det visar flera nya brittiska studier.

Susanne Resin arbetar med att sälja resor på en resebyrå i Luleå, men har inte funderat så mycket över risken för hörselskador.

– Jag har inga problem med det. Men ibland när kunder ringer och hostar utan att tänka på det kan det låta väldigt mycket, säger hon.

Susanne Resin uppskattar att cirka 70 procent av tiden på resebyrån går åt till att svara och prata med kunder i telefon.

Enligt de nya brittiska studierna så kan plötsliga skarpa ljud i telefonlurarna leda till bestående hörselskador, och de oväntade ljuden beror till stor del på hörlurar av dålig kvalitet. Fackförbundet TCO håller nu på med att ta fram en märkning för hörlurar så att det tydligt framgår hur bra de är på att dämpa plötsliga ljud.

Men det är inte bara de oväntade ljuden som kan innebära risker. Bakgrundsljud kan också vara farligt.

Stig Arlinger, professor i teknisk audiologi vid hälsouniversitetet i Linköping, säger att det är viktigt att vila öronen ibland.

– Man ska vara medveten om att inte i onödan driva upp volymkontrollen för att överrösta en dålig omgivningsmiljö som man sitter i, säger han.

Sara Sällström, SR Norrbotten
sara.sallstrom@sr.se

Vetenskapsradion i P1

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".