Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kiruna flygplats först med säkert system

Publicerat torsdag 29 augusti 2002 kl 11.57
Kiruna flygplats är först i landet med att testa ett nytt navigeringssystem som ska höja säkerheten inom flyget. Uppfinningen är svensk och var mycket omtalad i samband med den svåra SAS-olyckan i Italien.
Om det nya navigeringssystemet hade varit i bruk då olyckan inträffade på Linate flygplatsen i Milano förra hösten, hade troligen kollisionen kunnat förhindras. Navigeringssystemet, som nu blir världsstandard, bygger på satellitteknik och gör att alla i luften och på marken kan se varandra. Rent praktiskt fungerar det så att fordonen förses med en transponder, en liten låda, som skickar signaler till flygtornet via satellit och en markstation. Därefter dyker flygplan och alla andra fordon som vistas på och vid banan upp på flygledarnas skärm men också på mindre skärmar inne i flygplanen. Att just Kiruna är först ut med att testa utrustningen beror på att flygplatsen saknar radar. Dessutom drivs Kiruna flygplats av Luftfartsverket som också håller i projektet med det nya navigeringssystemet, som även finansieras av EU. Det första testet i Kiruna gjordes i början av sommaren i samband med att försvaret provflög ett obemannat spaningsflygplan. Om allt går som det är tänkt kommer systemet att tas i drift redan under nästa år. Nästa flygplatser på tur att testa det nya navigeringssystemet är Luleå och Stockholm-Arlanda. Totalt planeras 23 markstationer i Sverige och sist ut med den nya tekniken blir Vidsel, utanför Älvsbyn.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.